Wrocławskie badania ruchuNajbardziej ruchliwi są mieszkańcy Księża, Kozanowa i Zakrzowa, w ciągu doby do Wrocławia wjeżdża 190 tys. samochodów, za najważniejsze dla komunikacja zbiorowej pasażerowie uznali modernizację istniejących i rozbudowę nowych tras tramwajowych. Ponadto mieszkańcy Wrocławia coraz chętniej jeżdżą rowerem. Takie wnioski płyną z kompleksowych badań ruchu, które przeprowadzono w 2010 i 2011 r. we Wrocławiu.

Badania przeprowadzono w większości wiosną 2010 r. Obejmowały one badania ilościowe (natężenie ruchu pojazdów na ulicach i skrzyżowaniach: 112 punktów w dni powszednie przez całą dobę oraz 50 punktów w weekend) oraz ilości pasażerów w komunikacji zbiorowej. Badania jakościowe to ankiety: wśród pasażerów komunikacji (5,8 tys. osób), gospodarstw domowych (5,5 tys. mieszkańców) oraz firm przewożących towar (182 firmy transportowe z 1300 kierowcami). Wykonano także badania dodatkowe w centrach handlowych i na imprezach masowych oraz badania ruchu rowerowego.

Średnio mieszkaniec Wrocławia odbywa 1,87 podróży na dobę, przy czym najbardziej ruchliwi są mieszkańcy Księża, Kozanowa i Zakrzowa, najmniej – Leśnicy czy Oporowa (przy czym za podróż uważa się pokonanie odcinka dłuższego niż pół kilometra).

Wrocławianie najchętniej podróżują samochodem (41,5% przebadanych), komunikację zbiorową wybiera 35,2% ankietowanych, spacer pieszo ponad 18%, a 3,5 % decyduje się na rower. W porannym szczycie do miasta wjeżdża 21 tys. pojazdów, wyjeżdża 9 tys.; w ciągu doby liczba samochodów wjeżdżających i wyjeżdżających do miasta sięga 190 tys. Użytkownicy samochodów narzekają na zatłoczenie ulic (81% złych ocen), warunki parkowania oraz bezpieczeństwo jazdy i bezpieczeństwo osobiste, jednocześnie kierowcy oczekują budowy nowych tras i remontów ulic. Aż 78% przepytanych wrocławian uznało jako ważne ograniczanie ruchu samochodowego w centrum.

Wrocławskie badania ruchu

Dla pasażerów komunikacji zbiorowej najważniejsze jest modernizacja istniejących i budowa nowych połączeń tramwajowych, a także modernizacja kolei podmiejskich. Dla mieszkańców ważna jest też cena biletów (prawie 50% ocenia ją negatywnie), czas podróży (47,3% złych ocen, neutralnie i dobrze ocenia 52,7% ankietowanych), czas oczekiwania na przystankach, punktualność czy częstotliwość kursowania.

Coraz więcej wrocławian decyduje się na podróż rowerem, a dla cyklistów najważniejsze jest budowa nowych tras rowerowych.

Badania ruchu pokazują zachowania i preferencje komunikacyjne mieszkańców Wrocławia i będą przydatne przy planowaniu inwestycji komunikacyjnych. Poprzednie badania ruchu przeprowadzone były jeszcze w latach 80 ubiegłego wieku.

Źródło: Serwis Urzędu Miejskiego Wrocławia

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.