Spis treści

Wyniki badania stanu drógZ mierzącej blisko 18 tys. km sieci dróg krajowych prawie 54% długości nie wymaga w najbliższej przyszłości zabiegów remontowych, natomiast na pozostałej części sieci trzeba przeprowadzić różnego rodzaju remonty – od wzmocnień, poprzez wyrównania, po zabiegi powierzchniowe. W tym połowę potrzeb remontowych stanowią zabiegi, które należy wykonać natychmiast. Druga połowa to roboty, jakie powinny być zaplanowane do wykonania w najbliższych latach. To wynik raportu o stanie technicznym nawierzchni asfaltowych i betonowych sieci dróg krajowych w 2008 roku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi systematyczne pomiary cech techniczno-eksploatacyjnych w ramach Systemu Oceny Stanu Nawierzchni oraz Systemu Oceny Stanu Nawierzchni Betonowych. Dane za dany rok są zestawiane w raport. Co roczne badania wykonywane od kilku lat są miarą zmian, jakie zachodzą na sieci dróg krajowych, a także obiektywnym obrazem potrzeb modernizacyjnych. Na tej podstawie opiera się planowanie robót i niezbędnych na nie nakładów.

Rys. 1. Potrzeby w zakresie poszczególnych zabiegów na sieci dróg krajowych na poziomie krytycznym

W raporcie podsumowującym 2008 rok potrzeby remontowe na sieci dróg krajowych ujęto w dwóch kategoriach: zabiegów koniecznych (dla odcinków w krytycznym stanie technicznym) i zabiegów zalecanych (dla odcinków w ostrzegawczym stanie technicznym i dla odcinków, których remont jest konieczny). Łączna długość odcinków w stanie krytycznym mierzy prawie 3 800 km. Z tego na ponad 753 km należy wykonać wzmocnienia, na około 2 300 km – wyrównania, a na 715 km – zabiegi powierzchniowe. Długość odcinków krytycznych w stosunku do danych z 2007 roku zmniejszyła się minimalnie. Pozytywnym zjawiskiem w tym przypadku jest spadek liczby kilometrów wymagających wzmocnień i wyrównań nawierzchni.

Rys.2. Potrzeby w zakresie poszczególnych zabiegów na sieci dróg krajowych na poziomie ostrzegawczym

Odcinki dróg krajowych w stanie ostrzegawczym łącznie mierzą 6 200 km. Jest to o 500 km mniej od liczby jaką oszacowano na koniec 2007 roku. Obecnie w tej kategorii wzmocnień wymaga 2 397 km, wyrównania – 3 800 km, a zabiegów powierzchniowych – 2 040 km. Przy tym niekorzystnie wypada porównanie zabiegów wymaganych do wykonania natychmiast i zabiegów zalecanych. W zakresie wyrównań zakres natychmiastowych robót zmniejszył się tylko nieznacznie w stosunku do 2007 roku i wynosi 13%. Potrzeby w zakresie stanu krytycznego dla wzmocnień wynoszą 4,2% długości sieci dróg krajowych. 

Rys. 3. Potrzeby w zakresie poszczególnych zabiegów na sieci dróg krajowych na poziomach: krytycznym i ostrzegawczym

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.