Spis treści

Na prostych odcinkach dróg zaistniało 21 370 wypadków (55%), śmierć w nich poniosły 2 592 osoby (66,3%), a ranne zostały 25 932 osoby (52,9%). Kolejnym szczególnie niebezpiecznym miejscem są skrzyżowania z drogą z pierwszeństwem przejazdu, na ich obszarze miało miejsce 11 065 wypadków (28,5%), śmierć poniosło 570 osób (14,6% ogółu), a obrażeń doznało 14 207 osób (29%).

Wypadki drogowe i ich skutki wg geometrii drogi* w 2010 roku

Główne przyczyny wypadków na prostych odcinkach to:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 5 069 wypadków,
  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu – 2 593 wypadki,
  • nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego – 2 220 wypadków,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie – 1 458 wypadków,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 1 335 wypadków.

Główne przyczyny wypadków na skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu to:

  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu – 4 962 wypadki,
  • nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego – 1 791 wypadków,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 1 003 wypadki.

Główne przyczyny wypadków na zakrętach to:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 2 878 wypadków,
  • jazda po niewłaściwej stronie drogi – 189 wypadków,
  • nieprawidłowe wymijanie – 176 wypadków,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie – 164 wypadki.

Wypadki drogowe i ich skutki wg miejsc ich powstawania w 2010 roku

W 2010 roku zdecydowana większość wypadków miała miejsce na drogach jednojezdniowych, dwukierunkowych – zdarzeń tych było 32 166, co stanowi 82,8% wszystkich wypadków, zginęły w nich 3 461 osób (88,6% ogółu zabitych), a 40 716 osób zostało rannych (83,2%).

Główne przyczyny wypadków występujących na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych to:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 8 260 wypadków,
  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu – 6 261 wypadków,
  • nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego – 3 1179 wypadków,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie – 1 960 wypadków,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 1 589 wypadków,
  • nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu – 958 wypadków.

Główne przyczyny wypadków występujących na drogach o dwóch jezdniach jednokierunkowych to:

  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu – 1 222 wypadki,
  • nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego – 956 wypadków,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 843 wypadki,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 393 wypadki.

Wypadki drogowe i ich skutki na głównych drogach kraju

Na autostradach, których długość w Polsce wynosi 859 km doszło do 274 wypadków, w wyniku których 28 osób poniosło śmierć, a 401 zostało rannych.

Łączna długość dróg krajowych o twardej nawierzchni w Polsce wynosi 18 709 km. Ogółem, na drogach tych miało miejsce 9 855 wypadków (25,4% ogółu wypadków), zginęło w nich 1 495 osób (38,3% ogółu zabitych), a rany odniosły 13 023 osoby (26,6% ogółu rannych). Wskaźnik wypadków na 100 km wynosi 52,6. Najwięcej wypadków zanotowano na drodze nr 7, a następnie drogach: nr 1 i nr 8.

Drogi krajowe o największym zagrożeniu wypadkami drogowymi w 2009 i 2010 roku

Na drogach wojewódzkich, których długość wynosi 28 465,8 km, doszło do 6 497 wypadków, w wyniku których 830 osób poniosło śmierć, a 8 673 zostały ranne.

Rodzaje wypadków drogowych

Spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych, na pierwsze miejsce wysuwają się zdarzenia, które zakwalifikować można do kategorii „zderzenie się pojazdów w ruchu”. W 2010 roku wypadków takich było 19 204, co stanowiło 49,5% ogółu, śmierć w nich poniosły 1 693 osoby (43,3% wszystkich zabitych), a ranne zostały 27 334 osoby (55,8% ogółu rannych).

Następnym, najczęściej występującym rodzajem wypadku, było „najechanie na pieszego”. Takich zdarzeń było 10 974 (28,3%), w ich wyniku zginęło 1 220 osób (31,2%), a 10 414 zostało rannych (21,3%).

Rodzaje wypadków drogowych w 2010 roku

Przyczyny i sprawcy wypadków

Wśród czynników mających decydujący wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego (człowiek – droga – pojazd jako czynnik sprawczy wypadków), na pierwsze miejsce zdecydowanie wysuwa się człowiek. To właśnie zachowanie się poszczególnych grup użytkowników dróg, generalnie wpływa na powstawanie wypadków drogowych. Inne czynniki miały zdecydowanie mniejsze znaczenie.

Wypadki z winy kierujących

W 2010 roku 62 549 kierujących pojazdami uczestniczyło w wypadkach drogowych. Z ich winy powstało 30 628 wypadków (co stanowi 78,9% ogółu). W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosły 2 633 osoby, a 40 711 zostało rannych.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.