Wzrost optymizmu w branży budowlanej w PolsceDzięki zwiększającej się stopniowo ilości realizowanych i planowanych inwestycji, firmy budowlane obecną koniunkturę na rynku oceniają nieco lepiej niż pół roku wcześniej. Działalność budowlańców w dalszym ciągu utrudniona jest przez liczne bariery rynkowe, jednak coraz więcej firm w aktualnej sytuacji doszukuje się także czynników mających pozytywny wpływ na rynek.

Wyniki badania wśród pracowników wysokiego szczebla zarządzania oraz pionów operacyjnych 200 największych polskich firm budowlanych przeprowadzonego przez firmę badawczą PMR na potrzeby raportu „Sektor budowlany w Polsce II połowa 2010 – Analiza porównawcza województw i prognozy na lata 2010-2013” świadczą o nieznacznej poprawie nastrojów w branży budowlanej w Polsce. Indeks Koniunktury Budowlanej PMR przyjął we wrześniu 2010 r. wartość 7,8 pkt pokazując, że pomimo słabszego początku 2010 r., firmy budowlane w ocenie obecnej i przyszłej sytuacji rynkowej są bardziej optymistyczne niż rok wcześniej.

Na rynku w dalszym ciągu przeważają firmy, które w obecnej sytuacji dostrzegają więcej zjawisk negatywnych niż pozytywnych, choć zaznaczyć należy, że w ciągu minionych sześciu miesięcy zmalała liczba przedsiębiorstw doszukujących się negatywów. Największą przeszkodą dla firm są problemy z przepisami i urzędnikami (41% wskazań), przy czym odpowiedzi w mniejszym niż pół roku temu stopniu dotyczyły braku regulacji prawnych, które powinny chronić polski rynek przed firmami zagranicznymi, a częściej wskazywano na nadmierną biurokrację, wysoki stopień skomplikowania przepisów oraz niezrozumienie charakterystyki działalności firmy przez prawodawców, jak i urzędników.

Duża konkurencja na rynku jest drugim najczęściej wymienianym przez budowlańców czynnikiem utrudniającym działalność, zwłaszcza mniejszym firmom. Jako kolejną barierę w funkcjonowaniu na rynku budowlanym wymienia się z kolei zaniżanie cen, co ma związek z dużą konkurencyjnością i niskimi cenami wymuszanymi na wykonawcach przez inwestorów. Należy jednak zaznaczyć, że według ankietowanych uciążliwość tego zjawiska w minionych miesiącach nieco osłabła. Badane przedsiębiorstwa wymieniały również inne czynniki utrudniające obecnie funkcjonowanie na rynku budowlanym. Co dziesiąty respondent wskazywał na wysokie koszty pracy, natomiast 9% ankietowanych firm zwracało uwagę na wciąż trudny dostęp do kredytów. Braki kadrowe oraz zatory płatnicze zdecydowanie rzadziej wymieniane były wśród czynników utrudniających funkcjonowanie na rynku.

Ankieterzy PMR Research zapytali także firmy budowlane o czynniki, które w obecnej chwili najbardziej ułatwiają funkcjonowanie na rynku. Ponieważ większość respondentów nie dostrzega żadnych znaczących ułatwień w działalności, uzyskano jedynie 51 wartościowych odpowiedzi na to pytanie.
Wśród czynników ułatwiających działalność na polskim rynku budowlanym ankietowani najczęściej wymieniali dotacje unijne, dzięki którym inwestycje sektora publicznego w dużym stopniu zrekompensowały ubytek inwestycji sektora prywatnego (uważa tak 27% ankietowanych). Na kolejnym miejscu znalazły się dobre kontakty biznesowe, zwłaszcza trwałe i dobre relacje z inwestorami i podwykonawcami. Respondenci wskazywali również na stabilne otoczenie prawne, posiadanie przez firmę odpowiednio wykwalifikowanej kadry, a także coraz większą dostępność kredytów w gospodarce.


Informacja została przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. „Sektor budowlany w Polsce II połowa 2010 – Prognozy rozwoju na lata 2010-2013”.


Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.