Komisja Europejska wydała decyzję zatwierdzającą dofinansowanie w wysokości 66,1 mln euro z Funduszu Spójności na budowę zachodniej obwodnicy Lublina, czyli drogi ekspresowej S19 między węzłami Lublin Sławinek i Lublin Węglin.
Jest to pierwszy projekt, także w Europie, w obecnej perspektywie finansowej (2014-2020), który otrzymał zgodę na tak wysokie wsparcie. Ten fragment drogi S19 realizowany jest w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, a jego wartość to 149,6 mln euro. GDDKiA zamierza oddać go do użytku jeszcze w tym roku.
Projekt obejmuje budowę odcinka o długości 9,8 km między węzłami transportowymi Lublin Sławinek oraz Lublin Węglin na drodze ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów, będącej istotnym elementem transeuropejskiej sieci transportowej. Jej budowa jest niezbędna dla poprawy warunków ruchu drogowego wokół Lublina, zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i czasu przejazdu. Odcinek stanowi fragment ciągu drogowego S19 łączącego docelowo m.in. Rzeszów z Lublinem i Białymstokiem.
Umowę na realizację tej inwestycji, o wartości 423,9 mln zł, podpisano z firmą Budimex w październiku 2014 roku. Trasa poprowadzona jest po nowym śladzie, poza zachodnimi granicami Lublina. Rozpocznie się od wybudowanego na przecięciu S12, S17 i S19 węzła Lublin Sławinek i zakończy na połączeniu z istniejącą drogą krajową nr 19 w Konopnicy. Powstaną też dwa węzły: Lublin Szerokie (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 830) oraz Lublin Węglin (na skrzyżowaniu z przebudowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 747).
Zachodnia obwodnica Lublina wyprowadzi ruch tranzytowy z zatłoczonej al. Kraśnickiej. Kierowcy jadący od strony Rzeszowa i Kraśnika w ciągu ok. 5 minut znajdą się na węźle Lublin Sławinek gdzie będą mogli skręcić na Warszawę. Jeśli zmierzają w kierunku Białegostoku i Lubartowa, to po kolejnych 5 minutach dojadą do węzła Lublin Rudnik na skrzyżowaniu z DK nr 19.
Źródło: CUPT/ edroga.pl