GDDKiA zakończyła prace projektowe związane z przygotowaniem dokumentacji dla Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o warunkach ruchu. Rozpoczęła natomiast etap wdrożenia niezbędnego oprogramowania.
Projekt budowy Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o warunkach ruchu (KPD) stanowi istotny element wsparcia użytkowników dróg w zakresie przekazywania informacji o utrudnieniach, takich jak zablokowana droga, śliska jezdnia, trudne warunki pogodowe, pojazd jadący pod prąd oraz informacji o parkingach i Miejscach Obsługi Podróżnych przydatnych szczególnie kierowcom pojazdów ciężarowych. Stanowi on jedną z usług, która będzie świadczona przez GDDKiA w ramach długofalowego programu „Krajowy System Zarządzania Ruchem” na terenie całego kraju.
Bezpośrednimi odbiorcami rezultatów projektu są zarządcy dróg na wszystkich szczeblach administracyjnych, służby ratownicze, komercyjni dostawcy i odbiorcy danych oraz media. Pośrednio dane będą przekazywane przez powyższe podmioty do podróżujących, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróży. Wychodząc naprzeciw wszystkim zarządcom dróg, którzy nie posiadają zaawansowanych systemów zarządzania ruchem i nie gromadzą automatycznie danych o utrudnieniach w czasie rzeczywistym, GDDKiA zrealizuje aplikację, której zadaniem będzie wizualizacja na podkładzie mapowym wszystkich utrudnień, wprowadzonych zarówno automatycznie, jak i manualnie.
Wymiana informacji pomiędzy zarządcami dróg w Polsce oraz za granicą spowoduje polepszenie skoordynowanego zarządzania ruchem krajowym i międzynarodowym oraz dostarczenie wiarygodnej informacji w czasie rzeczywistym.
Wszystkie składowe KPD będą wykonane w modelu usługowym z lokalizacją urządzeń w Centrum Przetwarzania Danych zapewniającym ciągłość działania i bezpieczeństwo informatyczne. Wszystkie wytworzone aplikacje będą dostępne przez przeglądarkę internetową, wykorzystując technologie przetwarzania danych w chmurze.
KPD realizowany jest w ramach projektów CROCODILE oraz CROCODILE 2 i dofinansowany ze środków unijnych. W kolejnych latach planowane jest rozszerzenie zakresu zbieranych i udostępnianych danych o ruchu w czasie rzeczywistym m.in. dozwolonych prędkości, czasów przejazdów, oczekiwaniu na przejściach granicznych, warunkach dostępu do mostów i tuneli.
W załączniku pod tekstem znajduje się wstępna specyfikacja interfejsu komunikacyjnego umożliwiającego interoperacyjność i automatyczną wymianę danych z KPD.
Specyfikacja interfejsu komunikacyjnego została opracowana w celu ułatwienia wszystkim zainteresowanym instytucjom i firmom w przygotowaniu/dostosowaniu posiadanych lub planowanych systemów informatycznych do wymiany danych z KPD.
Źródło: GDDKiA