IMG 20180719 150623Zaledwie w cztery dni udało się zamontować dwa zwodzone przęsła mostu w Sobieszewie. Tym samym zakończyła się najtrudniejsza część budowy przeprawy. To pierwsza tego rodzaju operacja w Polsce, ponieważ most w Sobieszewie będzie konstrukcją o najdłuższej rozpiętości przęseł zwodzonych w kraju.

 

Barka z konstrukcją przypłynęła do Sobieszewa w czwartek, 12 lipca z Gdyni. Sama operacja montażu rozpoczęła się w poniedziałek, 16 lipca. Polegała ona na nasuwaniu konstrukcji stalowej na ścianę przyczółka, podłączeniu hydrauliki, czyli głównych sterowników kierujących mostem, łożysk obrotowych i przeciwwagi.

Mimo wcześniejszych szacunków, wskazujących że operacja może potrwać około 2 tygodnie, montaż przęseł trwał zaledwie cztery dni. Czas prac uzależniony był od warunków pogodowych. Te okazały się sprzyjające. – Akcja przebiegła szybko i sprawnie, przęsła są już na swoim miejscu – informuje Piotr Czech, koordynator zadania z ramienia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Teraz pozostało nam zamontowanie siłowników obiektu i prace wykończeniowe. Pierwsze próby podniesienia przęseł przewidujemy na drugą połowę sierpnia.

W związku z tym na czas montażu siłowników i braku możliwości podniesienia przęseł, zamknięto tor wodny dla dużych jednostek. Będzie możliwe przepłynięcie łódek, kajaków i barek liczących nie więcej niż 5 metrów. W przypadku jednostek, które mieszczą się w tej górnej granicy wysokości, ich przepłynięcie będzie uzależnione również od poziomu wody. Zamknięcie szlaku dla dużych jednostek potrwa do 25 sierpnia.

IMG 20180719 150323IMG 20180719 150617IMG 20180719 150720

 

 

 

 

 

 

 

To nie jedyne prace związane z mostem. – Obecnie będziemy dostosowywać infrastrukturę drogową, tak by dołączyć istniejący układ drogowy do obiektu – informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Gdy zakończą się prace z budową nowej przeprawy, stary most pontonowy zostanie rozebrany.

Most w Sobieszewie będzie przejezdny do końca września. Cała inwestycja potrwa natomiast do końca listopada. Otwarcie planowane jest w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego most będzie prawdopodobnie nosił nazwę Mostu Niepodległości, co zaproponował prezydent Paweł Adamowicz.

Most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi tam most pontonowy. Nowy most zwodzony ma mieć 173 metry długości, ze skrzydłami – 181,5 m. Jego czas otwierana wyniesie zaledwie 150 sekund, co znacznie usprawni dojazd na Wyspę Sobieszewską. Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych, z czego niemal połowa pochodzi z dofinansowania Ministerstwa Infrastruktury.

Źródło: UM Gdańsk

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.