krzysiek
witam, mam na imie Krzysiek i jestem początkującym projektantem
mam takie pytanie, czy poszerzając na łukach szerokść jezdni do wewnątrz pierwotna oś jezdni ulega przesunięciu do wewnątrz czy pozostaje bez zmian? załozmy ze przyjąlem pierwotnie promien luku r=50m, po poszerzeniu jezdni na luku i przesunieciu osi jezdni do wewnatrz uzyskuje sie nietypowe promienie łuku np r=49,725m, czy tak nalezy projektować? dziękuje za odpowiedź i pozdrawiam
siwy
oś to oś i pozostaje bez zmien a poszerzenia stosuje się "odchylając krawędź" na Zmiana szerokości jezdni powinna być wykonana na krzywej przejściowej, prostej przejściowej lub na łuku kołowym o większym promieniu, jeżeli jest to krzywa koszowa, w sposób płynny bez widocznych załamań krawędzi jezdni.
Na łuku kołowym o promieniu mniejszym lub równym 25 m wartość poszerzenia powinna być określona dla każdego pasa ruchu oddzielnie.
Maks
Przecież wartość poszerzenia zawsze oblicza się na pas - oddzielnie
Czasem daje się go na jeden pas podwójne gdy p>H
siwy
jak najbardziej masz rację 30/R albo 40/r ale jak to w rozporządzeniu jest napisane że R to promień jezdni a dla R<=25m trzeba pasy rozpatrywac indywidualnie
Max
Wiesz... To nie jest jedyna nieścisłość w tym rozporządzeniu ...
siwy
jak to u nas w prawie. Najgorsze jednak jak za normy biorą się projektanci teoretycy.
Kompil
co nie jest prawem zabronione jest legalne ! Projektant oprócz normatywów i debilnych przepisów ma wiedzę i szlachetną wolę "twórcy" wg talentu (no ... początkujacy jeszcze jest niepewny swoich racji twórczych).
ODPOWIADAM:
- zasadnicza oś drogi w łuku (R) pozostaje bez zmian bez względu na typ poszerzenia, to jest podstawą dla wykonawstwa i trasowania poszerzenia
- podział jezdni na pasy ruchu uwzględniające poszerzenie należy pokazać w projekcie organizacji ruchu ... oczywiście trasując oś oznakowania poziomego na 1/2 jezdni
barts
a ja sie podłącze do wątku
pozostawiamy w planie sytuacyjnym oś,
poszerzamy powiedzmy łącznie 0,8m - 0,4m na pas, ale zgodnie z komentarzem zalecane jest wykonanie do wewnątrz
wiec mam pas 3m i drugi 3,8m na planie
wszystko oki, że w organizacji pokazuje oś rzeczywistą, ale co z przechyłkami
przecież jeżeli mam spadek na łuku jednostronny to oznacza ze na krzywych przejściowych dochodzi do nie prawidłowej zmiany przechyłki - wyjdzie ze na jednym pasie mamy 2 różne przechyłki bo rzeczywista oś bedzie w połowie jezdni a przechyłki są zdefiniowane do osi z planu
i co z tym fantem zrobić??