Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Program ISTRAM

Program ISTRAM 14 lata 9 miesiąc temu #59

  • administrator
  • administrator Avatar
Projektant
Gość
Program ISTRAM - 2007/08/17 14:20
Czy ktoś może mi powiedzieć coś na temat hiszpańskiego programu do projektowania dróg i autostrad ISTRAM?
Na kilku ostatnich imprezach targowych w Kielcach i Warszawie widziałem stoisko firmy sprzedającej w Polsce to oprogramowanie. Mam materiały reklamowe. Widziałem też prezentację. Wszystko wygląda fajnie, nawet bardzo fajnie. No, ale z zakupem wiadomo lepiej mieć pewność, zanim podpisze się zamówienie. Proszę o jakieś informacje. Będę wdzięczny za obiekywne informacje
Odpowiedz | Cytuj
Gosc
Gość
O:Program ISTRAM - 2007/08/24 11:39
Z tego co sie orientuje to program caly czas jest dostosowywany do potrzeb polskich projektantow. Na razie jednak nie polecal bym go. Caly proces projektowania, interfejs uzytkownika i mozliwosci oprogramowania mozna porownac do programow z lat 90-tych konkurecji (Civil, InRoads). Osoby pracujace nad wdrozeniem tego oprogramowania na polski rynek intensywnie pracuja aby jak najszybciej nadrobic zaleglosci do konkurencji. Na razie fajnie wygladaja prezentacje i pokazy. Mysle ze minie jeszcze troche czasu zanim program dostosowany bedzie do obcnych standartow. Radze odczekac rok i ponownie sporbowac zainteresowac programem Istram.
Odpowiedz | Cytuj
Traser
Gość
O:Program ISTRAM - 2007/08/24 16:17
Co do interfejsu (tylko i wyłącznie):
1. Nie znam Istramu ani Civila, więc nie jestem wyrocznią, ale:
2. W latach '90 był już na rynku Civil?
3. Wygląd menu programu, okienek i inne bajery zwracały moją uwagę jak zaczynałem projektowanie czyli jakieś 8 lat temu, a teraz wiem, że program ma liczyć dobrze i szybko a to jaki jest interfejs to rzecz drugorzędna. Dla mnie jako inżyniera liczy się poprawny wynik... Czy o to Ci chodziło?
4. Z opowieści znajomych, wiem, że za nowoczesnym wyglądem okien Civila, nie idzie w parze to czego oczekiwano po Autodesku. Proszę popytać tych co już mają Civila, bo może ktoś ma inne doświadczenie...
AutoCAD owszem - jest OK i każdy to wie!
5. Co do możliwośći Istramu - nie wiem, więc nie wypowiadam się. Napisz o co konkretnie chodzi. Może uda się podyskutować, bo mi osobiście brakuje jakiegoś forum dla projektantów, które podejmuje RZECZOWĄ analizę przepisów zawartych np. w Dzienniku Ustaw 43 z 1999 ... i ich konfrontacji z rzeczywistością
Pozdrawiam i kończę bo właśnie zaczynam weekend
Odpowiedz | Cytuj
Gosc
Gość
O:Program ISTRAM - 2007/09/16 10:33
Ostatni kontakt mialem z programem Istram jakies 6 mc temu i zastrzegam ze od tamtego czasu moglo sie wiele zmienic.
1.Przede wszytskim program ten byl bardzo niestabiliny i potrfil sie zawieszac bardzo czesto
2. Praktycznie niemozliwa byla praca na plikach rastrowych (ograniczona ilosc podpiec, brak wspoldzialania z roznymi fromatami plikow). Nie jestem pewien ale wtedy mozna bylo podpiac tylko i wylacznie *.jpg.
3. Parktycznie ograniczona mozliwosc przyblizania i oddalania widoku.
4. Dla mnie jako drogowca (delikatnie mowiac) lekkim utrudnieniem bylo rowniez to, ze nie moglem zaprojektowac np. rowu w nasypie.
5. Strasznie skomplikowane projektowanie przkrojow normalnych
6. Tylko teoretyczna mozliwosc sprawdzenia poprawnosci zaprojektowanych elementow i widocznosci z obowiazujacym prawem i wytycznymi. W praktyce jest wiele bledow i nie zawsze dziala.
7. Obraz przekroju podluznego tworzony jest na podstawie przekrojow poprzecznych . Wynik tego byl taki, ze przekroj podluzny jest zupelnie inny jak tworzylo sie go z poprzeczek z interwalem np 10 i 30m. W ekstremalnych sytuacjach roznica w rzednych ( tym samym pikietazu) wynosila nawet do 3 metrow.
Wiecej niedogodnosci i utrudnien juz nie pamietam. Zapewniam ze bylo tego troche i nie chodzi tu tylko o interfejs.
Pozdrawiam.
Odpowiedz | Cytuj
crass
Gość
O:Program ISTRAM - 2007/10/16 13:44
Wszyscy wyżej mają rację. Jako projektant nie widzę sensu używania tego programu na dzień dzisiejszy.
Odpowiedz | Cytuj
un polaco en Sevilla
Gość
O:Program ISTRAM - 2007/10/16 22:36
Znam program od kilku lat (pracuje w Hiszpanii) i odkad pamietam mozna projektowac rowy w nasypie. Nie znam tytulow polskich menus wiec nie mowie gdzie to jest, bo nic Ci to nie da. Ja mozesz to zapytaj we wsparciu technicznym (pewnie tez maja w Polsce). Jak nie wiesz to sie nie wypowiadaj, bo komus szkodzisz wypisujac brednie. Tutaj programu uzywaja od kilkunastu lat i chyba maja lepsze drogi niz w Polsce. Nie???
Co do reszty - troche faktow pomieszales z nieswiadomoscia. Poczytaj sobie podrecznik do Twojego programu i poszukaj w ustawieniach domyslnych profilu terenu (to ostatnie tyczy sie Twojego punktu 7).
Adios
Odpowiedz | Cytuj
swój
Gość
O:Program ISTRAM - 2007/10/22 14:21
do crass.jako projektant jesteś zapewne tak dobry jak twój wpis... zgadzam się z rodakiem z Sevilli bo mimo iż nie pracuję w Hiszpanii to znam program, gdyż pracuję w firmie z tego kraju i jak na początku też byłem sceptycznie nastawiony do tego programu, tak teraz nie wyobrażam sobie pracy bez niego i mówienie o tym że program nie nadaje się pracy jest conajmiej dziwne.pozdrawiam
Odpowiedz | Cytuj
martini
Gość
O:Program ISTRAM - 2007/12/02 23:05
witam serdecznie
to co napisze to wyłącznie moje spostrzeżenia o tym programie, przez co nie chcę wywoływać burzliwego obalania moich argumentów.
miałem możliwość pracy w tym programie i po kilku podejściach mogę określić go jako bardzo "toporny", przez co praca z nim jest mało przyjemna. powody takiego określenia są m.in. takie:
- brak przejrzystości i czytelności w interfejsie
- 0 intuicyjnej obsługi
- problematyczne wprowadzanie danych
- brak analogii podczas dodawania elementów trasy w planie i niwelety
- "dziwny" sposób zapisu plików, każdy moduł ma swoje pliki i należy je oddzielnie zapisywać
- w części opcji autamatycznych nie ma odniesienia do polskich norm
- występują zwiechy programu
- brak cofania wykonanych operacji

wszystko to jest zapewne kwestią przyzwyczajenia i odpowiedniej ilości poświęconego czasu. program posiada kilka ciekawych opcji związanych z NMT, lecz to pozostawiam do indywidualnego poznania.
porównując to wszystko z możliwościami i obsługą programu "Ulica" z dodatkowym modułem NMT, zdecydowanie polecam naszą "rodzimą produkcję".

a tak na marginesie co do hiszpańskich dróg, to ich stan raczej nie jest zasługą tego programu

Złotek
Gość
O:Program ISTRAM - 2008/01/16 11:25
Spędziłem kilka tygodni z programem i jedna uwaga, która mi się nasuwa - do projektowania dróg jest OK.

Wprowadzanie danych, odbywa się inaczej niż jesteśmy wszyscy przyzwyczajeni - problem można przyrównać do różnic w obsłudze między Windowsem a Linuxem. Stąd pierwszy odbiór programu jest "dziwny", ale jak się w niego wejdzie, to wszystkie dane wprowadza się przyzwoicie prosto! Ale trzeba chcieć w niego wejść, a wiadomo łatwo o zniechęcenie, jak się czegoś nie zna.

Więcej uwag później.
Nar.
Odpowiedz | Cytuj
Crass
Gość
O:Program ISTRAM - 2008/01/23 15:49
Osoba przedstawiająca program (człowiek z firmy rozprowadzającej Istram w Polsce, przyjechał do biura po to, żeby go zaprezentować) jeśli chodzi o drogi potrafił jedynie pokazać jak oś wkreślić i to nie do końca, miotał się ze wszystkim strasznie. Jak zrobić skrzyzowanie nie potrafił odpowiedzieć, mówił, że można ale na przywiezionych ze sobą projektach też nie mógł tego pokazac. Jak zrobić jakieś najprostsze zjazdy na rysunku zagospodarowania terenu też nie potrafił pokazać. Ogólnie nie wiele potrafił pokazać. A to jak wyglada rysunek (np. zagospodarowanie terenu) również pozostawia wiele do życzenia. Osobiście nie wyobrażam sobie "sprzedania" projektu z rysunkami w taki opisanymi jak zaproponował Pan z Istramu. Oczywiście twierdził, że wszystko mozna zmienić, że mogę mu podesłac przykład opisów jakie my robimy i specjalisci z firmy zrobią, że będę to miał w Istramie. Fakt mogę się sam zagłębić w tajniki programu i sam go udoskonalać. Stwierdziłem jednak, że nie ma sensu kupowac programu do projektowania, który od poczatku sam musiałbym "przerabiac" albo wysyłać zapytania i prośby do "centrali" i czekać na odpowiedź. No i ktoś chyba już tu wpominał o problemach z podkładami. Nie potrafię wyobrazić sobię pracy z podkładami przy takim przystosowaniu wersji programu jak w chwili prezentacji. Przedstawiciel z Istramu w trakcie prezentacji dzwonił do centrali i pytał jak te rastry wstawiać i dopasowywać skalę! (odpowiedzi nie otrzymał, dzwonił jeszcze w kilku sprawach).
Może to tylko moja firma trafiła na takich "magików", nie wiem.
Swoje zdanie podtrzymuję, po tym co zobaczyłem na prezentacji, nie widzę sensu zakupu Istram.
Odpowiedz | Cytuj
Gość
Gość
O:Program ISTRAM - 2008/02/01 14:16
Crass - można wiedzieć, na czym projektujesz ?
Odpowiedz | Cytuj
Crass
Gość
O:Program ISTRAM - 2008/02/05 12:49
Obecnie Microstation/InRoads, wcześniej przez pewien czas Civil 3D. Do małych i szybkich projektów z powodzeniem wystarcza AutoCad + "lekki" program np. Ulica itp.
Odpowiedz | Cytuj
YESKO
Gość
O:Program ISTRAM - 2008/09/04 11:04
Właśnie ćwiczę z Istramem. Przez pewien czas próbowałem pracy z Civilem 2008. Mama pewne porównanie.
interfece istramu jest na chwilę obecną mniej przyjazny ale tak na prawdę to nie jest wadą jeżeli się trochę popracuje. Najważniejsze jest to żeby program liczył bez błędów. Civil wygląda swojsko - autocadowo. Niestety, przez to że wszystko jest w jednym pliku pojawiają się duże problemy przy odcinkach dłuższych niż 1km i przy wprowadzaniu większej ilości przekrojów typowych nie wspominając już o skrzyżowaniach - Civil nie radzi sobie z tym, zawiesza się często. Można próbować dzielić plik przy pomocy volt'a ale różnie to wychodzi i też są kłopoty.
Struktura plików istramu może jest na początku trochę zawiła ale to ma chyba sens - dzięki temu program się nie zawiesza (09-2008) i jeżeli nawet coś się uszkodzi (mnie się jeszcze nie przytrafiło - 1-2 miesiące okazjonalnych ćwiczeń) to uszkodzeniu ulega tylko cześć danych a nie całość jak Civilu. Nie przesądzam jeszcze o jego przydatności bo muszę jeszcze trochę poćwiczyć.
Zaletą jest na pewno to że można go wypożyczyć np na rok za niedużą opłatą i sprawdzać. Poza tym Panowie od wsparcia technicznego naprawdę się starają, choć pewnie też jeszcze nie wszystko wiedzą Zobaczymy jak będzie dalej.

PS Koledzy drogowcy! hiszpańskie drogi nie są takie znowu najlepsze a i polskie nie są takie najgorsze - polecam wyjazd własnym samochodem na wschód
Odpowiedz | Cytuj
Krzysiek
Gość
O:Program ISTRAM - 2008/09/04 15:47
Nie wiem dlaczego kazdy w PL chce pracowac na innym oprogramowaniu. Prawie wszyscy pracuja na Autodesku albo Bentleyu. Wymiana plikow bezproblemowa, oprogramowanie pomyslane prosto, jasno i przejrzyscie. Za niedlugo to kazde biuro bedzie zlecalo pisanie swojego wlasnego programu ???
Odpowiedz | Cytuj
Trol
Gość
O:Program ISTRAM - 2008/09/05 11:09
Krzysiek - to zamieszkaj w Korei... Tam wszystko jest jednolite
Ja wolę mieć wybór. Skoro wszystko jest takie kolorowe w autodeskowym Civilu, to przeczytaj chociażby wpis Yesko.
Nie namawiam - nie odradzam... Jestem za a nawet... skądś to znamy...
Każdy ma swój rozum.
Miłego projektowania bracia drogowcy
Odpowiedz | Cytuj
YESKO
Gość
O:Program ISTRAM - 2008/10/10 17:31
Ponownie zabieram głos w dyskusji o Istram'ie. Przez ostatni miesiąc trochę poćwiczyłem i mogę powiedzieć, że spełnia moje oczekiwania jeżeli chodzi o projekty nad którymi obecnie pracuję. Są to:
remont i rozbudowa DW z przejściem przez małe miasteczko /1,5km/ - czyli zmienna szerokość jezdni i chodników, ok 10 różnych niegeometrycznych skrzyżowań, których sytuacyjnie ruszyć się nie da, to samo zadanie próbowałem zrobić Civilem 2008 ale niestety nie był w stanie poradzić sobie ze zbiorem danych i notorycznie się zawieszał.
Inny projekt to rozbudowa DK na długości 600m wraz z przebudową skanalizowanego skrzyżowania, poszerzenia jezdni, frezowanie, nakładka. Da się to zrobić.
Głownie tymi dwoma zajmowałem się przez ostatni miesiąc.
Moje spostrzeżenia co do programu:
- w pierwszym momencie wydaję się być niezbyt przyjazny ale po pewnym czasie można się przyzwyczaić;
- pomoc techniczna wykazuje na prawdę duże zaangażowanie i to dzięki ich pomocy i skrupulatnemu notowaniu mogłem poradzić sobie z moimi projektami;
- panowie z pomocy technicznej przygotowali także na mój wzór szablony do generowania przekrojów poprzecznych i profilu podłużnego;
- przygotowanie planu warstwicowego nie tanowi większego problemu;
- działanie programu polega mniej więcej na tym, że najpierw przygotowujemy teren w oparciu np o plik txt z rzędnymi oraz/lub pliki dxf z liniami nieciągłości / można je zrobić również w Istramie/ teren jest zapisywany w postaci pliku edm. Jest to plik który później jest bazą do wszystkich działań.
-zaletą programu jest to że poszczególne elementy zapisywane są w osobnych plikach np dane o niwelecie czy dane o przekroju normalnym - jest to zaleta moim zdaniem bo można te dane dowolnie wymieniać między wariantami;
- pracujemy w zasadzie nie na pliku ale na całym katalogu i to program tworzy poszczególne pliki, którymi później zarządza. Do tego samego zadania Civil tworzy jeden plik /jak dla mojego projektu ok 100MB/ i to go wykańcza przy kalkulowaniu. W Istramie katalog ma ok 65MB ale jeszcze nigdy przy końcowym kalkulowaniu mi się nie zawiesił a zrobiłem to kilkadziesiąt razy.
-konstruowanie skrzyżowań jest szybsze i łatwiejsze w Istramie

Podsumowując:
-nikogo nie namawiam, każdy pracuje na czym chce albo na czym mu każą
- ja mam porównanie Civila i Istram'a - wybieram ten drugi;
- zaraz /w przyszłym tygodniu/ biorę się za inne zadania ale myślę, że Istram sobie z nimi poradzi
- trzeba tylko cierpliwości i ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć...a efekty przyjdą


Pozdrawiam

P1t3r
Użytkownik

FreshPosty: 1


O:Program ISTRAM - 2008/11/13 15:44
Osobiście spotkałęm sie z Istramem w ramach zajęć z metod komputerowych w budownictwie drogowym. Program może i fajny tylko strasznie nie intuicyjny, przynajmniej jak na początku. A wersja którą mamy na uczelni żyje swoim życiem niestety.
Odpowiedz | Cytuj
GD
Gość
O:Program ISTRAM - 2009/01/19 14:55
Widziałem nową wersję ISTRAMU i jest całkiem fajna.
Do tej pory pracowałem na starej wersji i to co mogę o tym programie powiedzieć, to że wymaga skupienia we wprowadzaniu danych, ale jest MEGA DOKŁADNY.
Odpowiedz | Cytuj
MaKu
Gość
O:Program ISTRAM - 2009/01/27 12:13
Taa, a i tak nadal są firmy, które robią "ręcznie" projekty.
Ja bym kupił program, gdyby do programu był support, który rzeczywiście pomaga.
Znacie taki ... ?
Odpowiedz | Cytuj
Kala
Gość
O:Program ISTRAM - 2009/02/27 09:36
Właśnie pomoc techniczna (oczywiście jeśli się ja wykupi) w Istramie działa perfekcyjnie, Panowie nawet uczą się innych programów by pomóc klientowi wygenerować pliki lub je podczytać tak by były przez programy w miarę możliwości rozumiane. Oprócz tego odpowiadają na każde pytanie, jak sami nie znają odpowiedzi konsultują się z programistami w Hiszpanii, prawdopodobnie nie ma problemy którego by nie rozwiązali.

Z tego względu program zawsze bardzo gorąco polecam, chociaż jest wiele jeszcze innych zalet.

W odpowiedzi na zarzuć, iż nie jest intuicyjny powiem tylko że trzeba go trochę poznać i wtedy wszystko staje się logiczne, ja mam nadzieję że nie będę musiała przesiąść się na inny program.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Moderatorzy: Janusz Bohatkiewicz
Czas generowania strony: 0.162 s.