Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Projektowanie nawierzchni

Projektowanie nawierzchni 14 lata 9 miesiąc temu #61

  • administrator
  • administrator Avatar
mariusz12
Gość

FreshPosty: 0


Projektowanie nawierzchni - 2006/03/21 08:27
Czym rózni się procedura praojektowania nawierzchni na obciążenie 100kN/os od projektowania nawierzchni na obciażenie 115kN/oś
Odpowiedz | Cytuj
JaroKRAK
Gość

FreshPosty: 0


Odp.: Projektowanie nawierzchni - 2006/03/24 10:50
Wg mojej wiedzy na chwilę obecną nawierzchnię projektuje się na 100kN/oś z uwzględnienim procentowego udziału pojazdów o nacisku osi na jezdnię 115 kN.
Tak więc zmieniać się będzie tylo liczba osi obliczeniowych (przyjmujemy różne wartości współczynnika "r2") a co za tym idzie kategoria ruchu.
Problem szczegółowo opisany w D.U. nr 43, str 2431, 2432 (projektowanie konstrukcji nawierzchnii).
pozdrawiam
Jarek
Odpowiedz | Cytuj
olek
Gość

FreshPosty: 0


Odp.: Projektowanie nawierzchni - 2006/03/24 12:58
Teoretycznie Jarek ma racje ale....
gdy powstawał Katalog w 97 roku dopuszczalne obciążenie wynosiło 100kN a zwiększona wartość współczynnika ujmowała "przeciążenie" pojazdów - przynajmniej tak się wówczas mówiło.

Jak postępowac obecnie nie wiadomo na pewno zwiększony współczynik r2 ale czy nie należałby zwiększać również r1 oraz r3? z pewnością są one zbyt niskie.

Jeśli założymy, że w każdej grupie pojazdów możemy spotkać obciążenie 115kN/oś wówczas posiłkując się zależnością czwartej potęgi otrzymamy r1=0,191, r2=2,178 (3,411), r3=1,039
spotkałem się również z sugestią by stosować współczynniki wynoszące odpowiednio (1,986/3,928/2,681)

Przu obu powyższych wyliczeniach pozostaje pytanie czy autobusy faktycznie będą cięższe?
Jaką przyjąć wartość r2 jeśli pojazdów "ciężkich jest więcej".
Odpowiedz | Cytuj
JaroKRAK
Gość

FreshPosty: 0


Odp.: Projektowanie nawierzchni - 2006/03/24 14:50
No zgadza sie, pytań jest wiele z tym, że póki co pozostaje nam tylko "akademicka dyskusja".
W przypadku współczynnika r3 (autobusy) przeciążenia powyżej 100kn/ośraczej się nie zdarzają, natomiast zdecydowanie należałoby uwzględnić przeciążenia przy współczynniku r1(samochody ciężarowe bez przyczepy).
Co do znajdywania wartości współczynnika r2 D.U. nr 43 mówi:
"Jeżeli udział w ruchu pojazdów o nacisku na osi na jezdnię 115 kN jest większy niż 20%, współczynnik przeliczeniowy powinien być wyznaczony indywidualnie. "...
Czy w tym przypadku powinniśmy przyjmować do wyznaczania tej wartości wykres paraboliczny, jeśli tak to jaki?
Mam pytanie do przedmówcy - w jaki sposób obliczyłeś wartości współczynników stosując prawo czwartej potęgi?
pozdrawiam
Jarek
Odpowiedz | Cytuj
JaroKRAK
Gość
O:Odp.: Projektowanie nawierzchni - 2007/12/16 20:24
Miałem okazję wykonywac projekt dla 115 kN/oś , gdzie inwestor sam narzucił współczynniki r1, r2 i r3. Były one kilkakrotnie wyższe od tych normowych z rozporządzenia. Ale nie o tym
Orientujecie się może, czy ktoś w Polsce organizuje szkolenia, seminaria dotyczące mechanistycznego projektowania nawierzchni? Ja kończyłem uczelnie z wiedzą, że takowa metoda istnieje i to było wszystko. To dalej tak "tajemna" wiedza czy jest ktoś kto chce się nią podzielic zarabiając na tym oczywiście?
Odpowiedz | Cytuj
Max
Gość
O:Odp.: Projektowanie nawierzchni - 2008/01/10 08:14
Ale jeżeli projektowałeś "na 115kN/oś" to po co te współczynniki ??
Przeciez przyjmujesz, że każdy pojazd ma włąśnie 115kN/oś.
Może sie mylę...
Odpowiedz | Cytuj
Nikoś
Gość
O:Odp.: Projektowanie nawierzchni - 2008/02/14 16:09
JaroKRAK mogę mieć dla Ciebie prywatne zlecenie. Projekt wzmocnienia istniejącej nawierzchni drogi wojewódzkiej jakies 4km (adaptacja do 100kN/oś). Wchodzisz?
Odpowiedz | Cytuj
jav
Użytkownik

FreshPosty: 3


O:Odp.: Projektowanie nawierzchni - 2008/02/15 13:44
Witam, Dz.U. nr 43 mówi, że można korzystać z innej metody, niekoniecznie z przestarzałych współczynników. A skoro można, to chyba nawet trzeba

WOJCIECH
Gość
O:Odp.: Projektowanie nawierzchni - 2008/07/08 18:09
Witam! Ja również jestem zainteresowany tematyką projektowania metodą mechanistyczną, zwłaszcza jeżeli chodzi o wzmocnienia nawierzchni. Do tej pory mam wrażenie że jest to dość tajemna wiedza, nie znam żadnej dobrej publikacji na ten temat, na podstawie której można by się tego nauczyć. Byłbym róznież zainteresowany jakimś kursem o tej tematyce.
Odpowiedz | Cytuj
Karol S.
Gość
O:Projektowanie nawierzchni - 2009/01/23 18:44
Witam. gdyby ktos potrzebował zaprojektować nawierzchnię metodą mechanistyczną ja chętnie sie podejmę zadania. kontakt do mnie to <a href="mailto:karol_seroka@yahoo.pl]karol_seroka@yahoo.pl[/url]
Pozdrawiam wszystkich forumowiczów
Odpowiedz | Cytuj
mlynarz_r
Użytkownik

JuniorPosty: 13


O:Odp.: Projektowanie nawierzchni - 2009/02/14 20:58
Witam. Podobnie jestem zainteresowany projektowaniem wzmocnień nawierzchni. Czy możecie polecić mi jakąś literaturę, normy, wytyczne itp.
pozdrawiam
Odpowiedz | Cytuj
cwiara
Użytkownik

FreshPosty: 1


O:Odp.: Projektowanie nawierzchni - 2009/02/23 22:04
Szczerze mówiąc nie znam zadnej literaturu na ten temat. Metode te miałem omawianą na studiach przez prof.J. Judyckiego. Mam jedynie swoje materiały i wykłady na ten temat i wykonana spora ilośc obliczeń nawierzchni tą metodą do dyplomu mgr. Jesli chodzi o wzmocnienia to widziałem takie opacowanie i wiem jak sie przyjmuje pewne rzeczy. (Karol S.)
Odpowiedz | Cytuj
mlynarz_r
Użytkownik

JuniorPosty: 13


O:Odp.: Projektowanie nawierzchni - 2009/02/24 20:38
Dzięki. Też miałem to na studiach, ale przed próbą praktycznego zastosowania wiedzy wolę się dokształcić
A literatury znaleźć jakoś nie mogę :/
Zna może ktoś jakieś normy w tym temacie ??
Odpowiedz | Cytuj
Pro_pave
Użytkownik

FreshPosty: 2


O:Projektowanie nawierzchni - 2009/03/11 22:37
mariusz12 napisał:
Czym rózni się procedura praojektowania nawierzchni na obciążenie 100kN/os od projektowania nawierzchni na obciażenie 115kN/oś


Praktycznie prawie się nie różni. Przyjmuje się odpowiednio wyższe wartości ciśnienia kontaktowego i obciążenia koła do wyznaczenia naprężeń i odkształceń w nawierzchni. Na tej podstawie wyznacza się trwałość zmęczeniową w osiach 115 kN, a potem można ją przeliczyć na osie 100 kN wzorem "4-tej potęgi".

W praktyce różnice wychodzą niewielkie. Przy założeniu dopuszczenia osi 115 kN nawierzchnie wychodzą grubsze o 1, góra 2 cm niż przy dopuszczeniu tylko 100 kN.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Moderatorzy: Janusz Bohatkiewicz
Czas generowania strony: 0.094 s.