Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Duży spadek podlużny! Proszę o pomoc!

Duży spadek podlużny! Proszę o pomoc! 10 lata 2 miesiąc temu #3817

  • mermaid19
  • mermaid19 Avatar
Witam! zwracam się z prośbą o pomoc w doradzeni mi co zrobić z następującą sytuacją: długosc drogi gruntowej (piasek) około 100m, gdzie średni spadek podłużny mieści się w granicach 14-16% miejscami nawet więcej i na dodatek jest to wąwóz... droga ta stanowi drogę publiczną i ma szerokość 3m (w związku z szerokością i dużym spadkiem nie spełnia parametrów żadnej z klas) . I teraz pytanie brzmi jak taką drogę wzmocnić/utwardzić, aby zapewnić przejezdność przy niskich nakładach finansowych ?? Niestety zrobienie pięknej nawierzchni bitumicznej czy też z kostki nie wchodzi w grę ze względów finansowych instytucji w jakiej pracuje!
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Duży spadek podlużny! Proszę o pomoc! 10 lata 2 miesiąc temu #3821

  • jah-jah
  • jah-jah Avatar
Osobiście rozważyłbym zastosowanie jakiejś geosiatki z porządnym zakotwieniem, a na siatkę warstwę tłucznia o grubości zależnie od warunków geologicznych i funkcji.

Ale z uwagi iż jest to droga publiczna to nie wolno takiego rozwiązania stosować bo jest to wyrzucanie pieniędzy podatników w błoto. Zasady i konstrukcje dla dróg publicznych podane są w Dz.U Nr 43 i takie trzeba stosować dla tych dróg.

Jeżeli jest mało środków, to można starać się o dofinansowanie z unii.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Duży spadek podlużny! Proszę o pomoc! 10 lata 2 miesiąc temu #3826

  • jah-jah
  • jah-jah Avatar
Najtaniej, to nawierzchnia z "kocich łbów " czyli kamieni polnych, jest trwała i prosta w wykonaniu. Kamienie które leżą najczęsciej na skraju pól ,mogą dostarczyć zainteresowani drogą rolnicy. Do pracy zatrudnić ludzi z wyrokiem do odpracowania .
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Duży spadek podlużny! Proszę o pomoc! 10 lata 2 miesiąc temu #3827

  • mermaid19
  • mermaid19 Avatar
Dziękuje za powyższe odpowiedzi. I mam jeszcze jedno pytanie, czy stabilizacja cementem zdała by egzamin i na jak długo (nie biorąc już pod uwagę, że jest to droga publiczna)?
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Duży spadek podlużny! Proszę o pomoc! 10 lata 2 miesiąc temu #3828

  • jah-jah
  • jah-jah Avatar
Stabilizacja to zły pomysł, sama w sobie taka podbudowa wytrzyma jeden sezon i po zimie przy wiosennych roztopach będzie pozamiatane. Szkoda pieniędzy tym bardziej, że są technologie wykonywania dróg gruntowych z mieszanek optymalnych. Polecam "Drogi gruntowe - Część I i II". W przypadku nawierzchni dróg gruntowych stosować można materiały odpadowe, takie jak destrukt asfaltowy, destrukt betonowy, gruz, żużle hutnicze, mieszanki popiołowożużlowe z elektrowni lub elektrociepłowni, żużle paleniskowe itp, itd. Naprawa takich dróg po sezonie (uzupełnianie ubytków, wyrównanie kolein) wliczona jest w koszty utrzymania.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Duży spadek podlużny! Proszę o pomoc! 10 lata 2 miesiąc temu #3830

  • jah-jah
  • jah-jah Avatar
Droga publiczna i zalecana konstrukcja to kocie łby z pola. Mamy XXI wiek ale chyba nie w Polsce? :D
Myślę, że kolega proponujący nawierzchni z kocich łbów na drodze publicznej projektowałby taką nawierzchnię zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych tj. pkt.3 załącznika nr 5.
Ewentualnie można ominąć zastosowanie materiałów bez atestu, jakim są kocie łby w budownictwie, przez brak pozwolenia na budowę.
Widać, że pomysłowość ludzka jest ważniejsza niż przepisy, które umożliwiają spadek niwelety max.12%. Zresztą co tam przepisy, w których napisane jest że "Pochylenie niwelety jezdni NIE POWINNO być większe niż określone w tabeli:" Słowa NIE POWINNO można interpretować, że nie jest to warunek bezwzględny, wiec może być więcej, tylko ile więcej jest dopuszczalne?
Myślę, że innowacyjność w jaką można zainwestować fundusze unijne na kolejne lata to głowy polskich specjalistów od dróg.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Janusz Bohatkiewicz
Czas generowania strony: 0.209 s.