@jbond popieram, beton jest wieczny
Bitumiarze wymyślili nawierzchnię z SMA która jest twarda i sztywna jak beton , jak by nie patrzył, te 4 do 6 cm musi popękać przy podatnym podłożu i podbudowie (cyt. mamoń). Dlatego nasi zachodni sąsiedzi zaczęli nacinać dylatacje w bitumicznej. Wrzucił bym fotkę z trasy na Lubęke , ale nie ma takiej opcji .
Spekania sztywnej SMA na podatnej podbudowie (o stosunku modułów wtórny do pierowtnego 2,2) wynika własnie z odkształcalności podbudowy. Co to za pomysły zeby podbudowa odkształcała sie do 2,2 na autostradzie oraz tyle samo na drodze gminnej. Poza tym dylatacje w betonie wynikaja nie ze stywnosci betonu ale z jego zmiany wymiarów pod wpływem procesów zachodzących przy twardnieniu oraz zmian temperatury. Czy mieszanka SMA podlega tym samym procesom? czy kurczy sie przy stygnięciu? Czy zmniejsza swoje wymiary przy niskich temperaturach? Pewnie ze nie a przynajmniej nie w takich zakresach jak beton. Jak połozysz cieńką szklaną płytke na podatnym podłozu to niewielkie odkształcenie podłoza spowoduje pęknięcie płytki szklanej. Zasadą jest tak dobrać odkształcalność podbudowy i podłoza podatnego aby nie przekroczyć odkształcalności warstwy bitumicznej. Problem w Polsce polega na tym że Polacy kopiują pomysły zachodnie warstw ścieralnych bez dostosowania podłoża i podbudowy do wymagań zachodnich. To tak jakby zmienić kierownice z mercedesa we fiacie 126p i mówić że ma sie mercedesa.