Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Klasa drogi

Re: Klasa drogi 11 lata 8 miesiąc temu #2916

  • mamoń
  • mamoń Avatar
Decyzja w sprawie kategorii, klasy etc drogi powiatowej stanowi tzw "prawo miejscowe"(art 87ust2 Ustawy Zasadniczej Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483 z późniejszymi zmianami)
pozdrawiam jozek.

Podałeś paragraf z konstytucji RP, ale żeby samorząd miał prawo ustalać prawo miejscowe musi mieć zgodę władzy ustawodawczej (tzw. delegacje tak jak przy planach zagospodarowania czy regulaminy gmin), która w ustawie określi w jakim zakresie samorząd może ustalać prawo miejscowe. W innym przypadku byłoby tak, że samorząd bez delegacji ustawodawcy tworzyłby prawo takie jakie się jemu chce wchodząc w kompetencje ustawodawcy lub będące w sprzeczności z tym co ustawodawca stworzył. Dlatego co do klasy drogi nie znam przepisu w jaki sposób ktoś może sobie ustalać klasę drogi, poza tym, że klasa drogi ma być zgodna z parametrami technicznymi, a parametry techniczne minimalne mają odpowiadać klasie technicznej.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Klasa drogi 11 lata 8 miesiąc temu #2924

  • mamoń
  • mamoń Avatar
Niestety nie ma procedury ustalania klasy funkcjonalnej drogi. To co ustala plan miejscowy, jest tylko oczekiwaną, docelową klasą drogi. Do każdej klasy funkcjonalnej drogi, warunki techniczne dla dróg publicznych, przypisały odpowiednie parametry techniczne, jakie muszą być spełnione. Faktycznie - droga ma taką klasę funkcjonalną, jakie są jej parametry techniczne. Nawet jeżeli mpzp postulowana jest klasa funkcjonalna GP, a obecne parametry techniczne odpowiadają zaledwie klasie Z - to jest to droga tylko klasy Z. I żaden urzędnik ani rada odpowiedniego szcebla samorządowego, nie są władni ustalenia istniejącej klasy funkcjonalnej drogi, wyższej lub niższej niż ta, jaka wynika z jej aktualnych parametrów technicznych. Niestety zdecydowania większość urzędników (w tym szczególnie z GDDKiA), nie ma świadomości tego stanu prawnego.
SIGMA
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Klasa drogi 11 lata 8 miesiąc temu #2928

  • literaer
  • literaer Avatar
Drodzy Dyskutanci, początek nie jest ściśle na temat, ale skąd władze wzięłyby do statystyk kilometry dróg ekspresowych, gdyby nie nadano tej klasy (S) odcinkom dróg jednojezdniowych, dwupasowych, dwukierunkowych? Jadę z Poznania do Zielonej Góry, google pokazał mi wcześniej odcinek drogi S3 z Sulechowa do Zielonej Góry, wpadam na początek drogi, a za chwile mam jedną jezdnię! Dwukierunkową, dwupasową! Jadę nią w iście ekspresowym tempie, całe szczęście, że cysterny przede mną jadą z prędkością 80 km/h. Z przeciwka ciągła kolejka samochodów, w tym większość tirów, o wyprzedzaniu nie ma mowy! No, ale jadę ekspresówką! Jest w statystykach i na mapach? Jest. A jakie ma parametry? Jakiej klasy technicznej? Na jakiej podstawie zaliczono ją do klasy S? Człowiek jedzie i się cieszy, że nie nazwano jej autostradą i nie zamontowano bramek... Jestem starym drogowcem, ale czasem wspominam z sentymentem tak krytykowanego za "twardą rękę" Generalnego Dyrektora Krzywosza. Nie mylić z tęsknotą za tamtym ustrojem. To tylko tęsknota za technicznym porządkiem i jednoznacznością. Za nazywaniem rzeczy po imieniu.

No a teraz, na jakiej podstawie, zaliczono tę jedno jezdniówkę do klasy S.

Ustawa o drogach publicznych, Rozdział I - Przepisy ogólne, Artykuł 2, pkt. 3:
"Drogi publiczne ze względów funkcjonalno-technicznych dzielą się na klasy określone w warunkach technicznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. — Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 i Nr 170, poz. 1217), jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie."

"Artykuł 4. Użyte w Ustawie określenia oznaczają:

10) droga ekspresowa — drogę przeznaczoną wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych:

a) wyposażoną w jedną lub dwie jezdnie,

b) posiadającą wielopoziomowe skrzyżowania z przecinającymi ją innymi drogami transportu lądowego i wodnego, z dopuszczeniem wyjątkowo jednopoziomowych skrzyżowań z drogami publicznymi,

c) wyposażoną w urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, przeznaczone wyłącznie dla użytkowników drogi;"

No więc można stwierdzić, że droga, po której jechałam z Sulechowa do Zielonej Góry słusznie jest nazwana klasy S, bo ma parametry zgodne z "Warunkami technicznymi", odwołującymi się do ustawy "Prawo budowlane".

Analogicznie każda droga, która ma parametry drogi klasy L, nie może być drogą klasy Z i odwrotnie.
Sigma doskonale to podsumował(a).

Pozdrawiam, literaer
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Janusz Bohatkiewicz
Czas generowania strony: 0.188 s.