Tylko jak się ma wzrost naprężeń od wiekszego nacisku 115kN do sztucznego podniesienie liczy osi obliczeniowych 100kN przy tym samym poziomie naprężeń o tym pojęcia nie ma nikt a jak bedzie to się okaże za kilka lat
Dlaczego ma się okazać za kilka lat? .... przecież to rozporządzenie funkcjonuje bez zmian od 1999 roku
..... a sorka z jedną zmianą w kwestii barier
Dzięki wszystkim za odpowiedź!
Podsumowując można powiedzieć iż stan graniczny nośności dla konstrukcji drogowej został określony jako ilość cyklicznych obciążeń o wielkości 100kN z możliwym udziałem do 20% osi 115kN.
Nie określono natomiast jednorazowego obciążenia, które spowoduje zniszczenie konstrukcji!
Pozdrawiam
Dlatego okaze się za kilka lat bo nie ma typowych nawierzchni o nacisku 115kN są one projektowane indywidualnie na podstawie programów komputerowych zakupionych i testowanych poza granicami polski. Problem w tym ze mieć program a znać założenia to inna sprawa poza tym kazdy inżynier który ma łeb na karku wie ze założenia projektowe muszą być bezwzględnie spełnione podczas realizacji konstrukcji a tego się nie robi już w przypadku nawierzchni typowych opisanych w rozporzadzeniu 43. Tak więc projektowane nawierzchnie 115kN są poligonem doświadczalnym ale poligonem bardzo drogim bo badania nie były prowadzone na krótkich odcinkach obecnej sieci. Gdyby takowe były mielibyśmy polski katalog nawierzchni 115kN oraz polską opisaną metodologię ich projektowania a takowych nie ma.
Tak jest nawierzchnia 115kN jest projektowana jako zwiększenie cykliczności obciążeń na nawierzchni 100kN a nie dla większego obciązenia osi. Kazdy rozgarnięty inzynier który nie spał na konstrukcjach stalowych czy zelbetowych zauwazy ze projektowanie tych konstrukcji opiera się na zasadzie ze zniszczenie konstrukcji nie zalezy od cykliczności obciazeń a od wielkości tego obciążenia. Nawet projektowanie obiektów mostowych opiera się o wielkość obciązenia jego ustawienie na obiekcie a nie cykliczność obciążenia.
Droga to taka sama konstrukcja jak stalowa czy zelbetowa z tą róznicą ze pod konstrukcją jest grunt który włączony jest do przenoszenia obciążeń z nawierzchni.