ponad 90% dróg w Polsce nie odpowiada klasie technicznej
Nie przesadzasz, ponad 90%!!! - skąd masz takie statystyki - pewnie na oko ci się tak wydaje.
Zarządcy dróg na siłe przyporzadkowują klasy techniczne drogom istniejącym które tym klasom nie odpowiadają a co najgorsze to nie dostosowują tych dróg do klas technicznych jakim powinny odpowiadać (w zakresie geometrii)
1. Trzeba zaznaczyć że drogi buduje się w pasie drogowym tj. w granicach działek geodezyjnych, a Specustawy dawniej nie było. Więc nie ma się co dziwić, że drogi sprzed Specustawy nie odpowiadały warunkom technicznym. To dzięki Specustawie parę lat temu rozpoczął się "bum na budowę dróg". Prawie każda inwestycja obecnie realizowana jest po uzyskaniu decyzji ZRID (wersja z przejęciem działek lub ich części, również budynków), a nie pozwolenia na budowę (wersja bez przejmowania działek).
2. Trudno jest zapewnić niektórym ulicą wymagane parametry techniczne. Przecież miasta i układ sieci drogowej (układ działek geodezyjnych) nabierały kształtu w czasach kiedy ludzie poruszali się bryczkami i świadomości nie mieli, że 8 m między kamienicami dla drogi to będzie za mało.