Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Szczegóły działania zbliżeniowych sygnalizacji świetlnych

Szczegóły działania zbliżeniowych sygnalizacji świetlnych 12 lata 2 miesiąc temu #2269

  • WojtekS
  • WojtekS Avatar
Witam serdecznie wszystkich forumowiczów,

Czy istnieją ogólne zasady (zwyczajowe, wypraktykowane albo wynikające z przepisów), zgodnie z którymi programuje się działanie zbliżeniowych sygnalizacji świetlnych? Chodzi mi o kwestie takie, jak:
- czy sygnalizacja "uznaje", że dany kierunek powinien otrzymać sygnał zielony już w momencie, kiedy przed sygnalizatorem ustawił się jeden pojazd, czy potrzebne jest do tego kilka pojazdów?
- jeśli do sterowania sygnalizacją stosowane są pętle indukcyjne - w jakiej odległości od skrzyżowania są one umieszczane, czyli - w jakiej odległości rejestrują one fakt zbliżania się pojazdu?
- jeśli do wykrywania ruchu na poszczególnych wlotach skrzyżowania wykorzystywane są kamery, to z jakiej odległości wykrywają one nadjeżdżające pojazdy?
- jeśli czujniki rejestrują znaczny ruch pojazdów ze wszystkich kierunków, to jaka luka w strumieniu pojazdów nadjeżdżających z danego kierunku spowoduje, ze sygnalizacja "uzna", że można dla tego kierunku włączyć już sygnał czerwony?

Chodzi mi o to, czy można wskazać jakieś ogólne zasady działania takich sygnalizacji, aby w bardziej świadomy sposób postępować w ruchu drogowym, napotykając skrzyżowanie zaopatrzone w takie urządzenia. Z góry dziękuję za wskazówki.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Szczegóły działania zbliżeniowych sygnalizacji świetlnyc 12 lata 2 miesiąc temu #2272

  • Oaa
  • Oaa Avatar
Proponuję zapisać się na studia z inżynierii ruchu lub poczytać w literaturze
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Szczegóły działania zbliżeniowych sygnalizacji świetlnyc 12 lata 2 miesiąc temu #2274

  • WojtekS
  • WojtekS Avatar
tak, dziękuję, a czy możesz polecić coś konkretnego z literatury?
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kilka słów w temacie 12 lata 2 miesiąc temu #2275

  • Oaa
  • Oaa Avatar
Może kilka uwag się przyda.
Nawet jeżeli na wlocie ustawi się jeden pojazd sygnalizacja musi wywołać dla niego sygnał zielony. W przypadku jednego pojazdu może on dostać tzw. minimalny sygnał zielony. Jeżeli pojazdów jest więcej sygnał ten może być przedłużany, aż do uzyskania tzw. maksymalnego sygnału zielonego założonego przez projektanta.
Umieszczanie pętli czy to indukcyjnych czy to wirtualnych (videodetekcja) zależy od sposobu sterowania ruchem. W wielkim skrócie, jeżeli dana relacja ma wywoływany sygnał zielony pętla (obecności, zajętości) musi być blisko linii warunkowego zatrzymania (lwz) i być odpowiednio długa. Jeżeli relacja ma wywołanie stałe, a tylko długość sygnału zielonego dla niej jest wydłużana pętle te mogą być mniejsze (tzw. przejazdu) i w dalszej odległości. Najczęściej producenci sterowników lub "twórcy" inteligentnych systemów sterowania podają właściwe dla ich produktów rozmieszczenie i rodzaje pętli. Trzeba również dodać, że zarówno pętle jak i kamery mają swoje ograniczenia techniczne, które wypadkową jest maksymalna odległość obu rodzajów pętli od lwz.
Czas w jakim pętla "oczekuje" na przejazd kolejnego pojazdu, aby wydłużyć sygnał zielony nazywa się często bezwładnością pętli. Jest ona różna i jest określana przez projektanta. Może wynosić od 0,5 sek. (np. na długich pętlach) nawet do kilku sekund (np. przy dużym udziale pojazdów ciężarowych przy ruszaniu na spadku podłużnym).
Pozdrawiam:
Tomek z Gdańska
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Szczegóły działania zbliżeniowych sygnalizacji świetlnyc 12 lata 2 miesiąc temu #2276

  • Oaa
  • Oaa Avatar
1
czy sygnalizacja "uznaje", że dany kierunek powinien otrzymać sygnał zielony już w momencie, kiedy przed sygnalizatorem ustawił się jeden pojazd, czy potrzebne jest do tego kilka pojazdów?
Zazwyczaj jeden pojazd wystarcza, czasami projektuje się tak aby detektor wskazał zajętość po określonym czasie, wtedy po odliczeniu tego czasu dopiero detektor wskazuje zajętość (np 20s) po to aby własnie zanim załączy się zielone mogła się zebrać kolejka pojazdów, jednak nie może wystąpić sytuacja że jeden pojazd czeka na zielone dlużej niż 120s
- jeśli do sterowania sygnalizacją stosowane są pętle indukcyjne - w jakiej odległości od skrzyżowania są one umieszczane, czyli - w jakiej odległości rejestrują one fakt zbliżania się pojazdu?
wszystko zależy od projektu ruchowego sygnalizacji, jak projektant zaprojektuje tak będzie, na ogół na kierunku główny w zależności od prędkości pętla zgłoszeniowa powinna być w odl 50-100m, na kierunkach bocznych różnie
jeśli do wykrywania ruchu na poszczególnych wlotach skrzyżowania wykorzystywane są kamery, to z jakiej odległości wykrywają one nadjeżdżające pojazdy?
identyczna sytuacja jak z pętlami indukcyjnymi tyle ze maksymalna odległość jest ograniczona z uwagi na efekt przesłaniania (im strefa detekcji dalej tym większy kąt widzenia kamery)
jeśli czujniki rejestrują znaczny ruch pojazdów ze wszystkich kierunków, to jaka luka w strumieniu pojazdów nadjeżdżających z danego kierunku spowoduje, ze sygnalizacja "uzna", że można dla tego kierunku włączyć już sygnał czerwony
tak samo zależy od projektanta (lub programisty sterownika, gdyż często projektanci nie opisują tak szczegółowo detekcji)
"luka" o którą pytasz jest zależna od kwestii takich jak:
prędkość na pasie
interwał zielonego (czyli w skrócie na początku sygnału zielonego jest dłuższa "luka")
odległość do kolejnego detektora
rodzaj uczestnika ruchu (pętle dla tramwajów mają trochę inne ustawienie)

są jakieś ogólnie przyjęte zasady
proponuje książke "inzynieria ruchu drogowego" Gaca Suchorzewski Tracz
jest tam coś ogólnie na ten temat, ale bez szału
jeśli chcesz jakies szczegóły to pytaj śmiało
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Szczegóły działania zbliżeniowych sygnalizacji świetlnyc 12 lata 2 miesiąc temu #2282

  • WojtekS
  • WojtekS Avatar
Dziękuję Wam obu za bardzo użyteczne odpowiedzi. Właściwie moje pytania sprowadzają się do jednego - jak postępować, zbliżając się do takich skrzyżowań w różnych sytuacjach?

Jeśli na czerwonym świetle jakiś pojazd już stoi (a zwłaszcza kilka pojazdów, co sugeruje, że stoją już przez chwilę), z Waszych wypowiedzi wynika, że generalnie za chwilę powinno zapalić się zielone. Z kolei jeśli na sygnalizatorze pali się sygnał zielony, warto, zbliżając się do sygnalizatorów, trzymać się możliwie blisko pojazdu poprzedzającego nas. Zgadza się?

Inne pytanie: czy jest jakiś prosty sposób rozpoznawania skrzyżowań z pętlami indukcyjnymi? Czy np. sygnalizatory czymś się różnią albo są inne cechy charakterystyczne, albo inny sposób zorientowania się na pierwszy rzut oka, że jest to sygnalizacja zbliżeniowa?

Pozdrawiam!
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Janusz Bohatkiewicz
Czas generowania strony: 0.138 s.