Witam!
Widząc tak ożywioną dyskusję wtrącę i swoje 3 grosze.
1. Do projektowania organizacji ruchu nie potrzeba uprawnień - sprawy te reguluje prawo o ruchu drogowym, a nie ustawa prawo budowlane. Wykonywanie oznakowania i ubr nie stanowi robót budowlanych w rozumieniu pb -
http://www.gunb.gov.pl/dzia%B3a/pliki/ws1.pdf
2. Od kilku lat trwają przymiarki do wprowadzenia odrębnych od budowlanych uprawnień do projektowania organizacji ruchu - jak na razie jednak do tego nie doszło.
3. Trochę inna sprawa jest z projektowaniem budowy/rozbudowy/przebudowy dróg. Bo jak to już ktoś napisał - zgodnie z art.4 tej ustawy: "droga - budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno-użytkową, przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowana w pasie drogowym,"
Spotkałem się z interpretacją, że w takim przypadku projekt organizacji ruchu powinien być częścią projektu budowlanego. Chociaż jak dotąd żaden urząd tego ode mnie nie wymagał. Poniżej ten wywód:
Pytanie
Czy organ administracji architektoniczno-budowlanej powinien żądać, aby inwestor do wniosku o pozwolenie na budowę lub zgłoszenia robót wykonywanych w pasie drogowym dołączał zatwierdzony projekt organizacji ruchu?
Jeśli tak to proszę o wskazanie podstawy prawnej takiego żądania.
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 28 listopada 2005 r.
stan prawny dotychczas nie uległ zmianie
Jeżeli roboty budowlane spowodują stałą lub czasową zmianę organizacji ruchu na drodze, organ administracji architektoniczno-budowlanej może żądać od inwestora przedstawienia zatwierdzonego planu organizacji ruchu.
Uzasadnienie
Roboty budowlane polegające na budowie lub przebudowie drogi, a także inne roboty budowlane wykonywane w pasie drogowym, powodują zmianę organizacji ruchu. Zmiana ta może mieć charakter stały (w przypadku budowy czy przebudowy drogi) lub czasowy (w związku z wykonywaniem innych robót w pasie drogowym). Ustalanie organizacji ruchu na drodze (tj. umiejscowienie sygnalizacji świetlnej oraz znaków drogowych pionowych i poziomych) odbywa się w trybie określonym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr 177, poz. 1729), wydanym na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.). Zgodnie z w/w rozporządzeniem, zmiana organizacji ruchu na drodze jest możliwa wyłącznie po zatwierdzeniu tzw. projektu organizacji ruchu przez właściwy (dla danej kategorii drogi) organ zarządzający ruchem na drodze. Treść tego projektu, postępowanie w sprawie zatwierdzenia projektu, przyczyny odmowy zatwierdzenia projektu i uprawnienia organu zatwierdzającego określają przepisy § 5 i n. cytowanego rozporządzenia. Projekty organizacji ruchu mogą przedkładać do zatwierdzenia różne podmioty, w tym także inwestor (§ 4 ust. 3 pkt 3). Zgodnie z § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia, "zatwierdzona stała organizacja ruchu związana z budową lub przebudową drogi albo z budową dojazdu do obiektu przy drodze stanowi integralną część dokumentacji budowy". Ze względu na spoczywający na organie administracji architektoniczno-budowlanej (zarówno wydającym pozwolenie na budowę, jak i przyjmującym zgłoszenie) obowiązek skontrolowania, czy inwestor posiada wszystkie wymagane prawem pozwolenia, uzgodnienia i opinie (art. 30 ust. 2 oraz art. 35 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo budowlane) - organ ten powinien skontrolować uzyskanie przez inwestora zatwierdzenia projektu zarówno stałej, jak i czasowej zmiany organizacji ruchu, jeżeli roboty budowlane wymagają takiej zmiany.
Magdalena Laskowska
pozdr
wc