Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Wysepki spowalniające - czy na pewno?

Wysepki spowalniające - czy na pewno? 9 lata 9 miesiąc temu #3917

  • rpoz
  • rpoz Avatar
Witam,

Chciałbym prosić o pomoc w temacie wysepek, które teoretycznie mają zmuszać do ograniczenia prędkości. Wysepki ustawione są po obu strona drogi i wymuszają zmianę pasa ruchu. Jednak są ustawione w odległości około 20 m co w żaden sposób nie wpływa na ograniczenie prędkości. Zwyczajnie kierowcy omijają je z prędkością 60 km/h. Załączam widok wysepek.

Staram się o ich usunięcie i zastąpienie progami ponieważ w obecnej postaci stanowią utrudnienie ruchu a nie ograniczenie prędkości. Przy większym natężeniu ruchu tworzą się korki. W mojej ocenie, zmniejszają też bezpieczeństwo ponieważ rodzą niepewność wśród kierowców, którzy skupiają się na tym kto pierwszy wyminie wysepki. Można nawet zauważyć, że samochody jadąc z na przeciwka przyśpieszają ponieważ każdy chce być pierwszy przy wysepkach. Efekt jest więc odwrotny do zamierzonego.

Moje pytania są następujące. Czy są jakieś techniczne wytyczne co do odległości w jakiej powinny znajdować się te wysepki? Gdyby były np. 5 m od siebie to rzeczywiście konieczne byłoby zmniejszenie prędkości. Czy tego typu wysepki faktycznie są stosowane/zalecane do ograniczania prędkości? Sądziłem, że stosuje się je aby ograniczyć ruch dużych samochodów typu TIR, które nie będą w stanie wyminąć wysepek ustawionych odpowiednio blisko siebie. Dodam na koniec, że ograniczenie prędkości na tym odcinku drogi wynosi 30 km/h.

Będę wdzięczny za odpowiedzi lub wskazówki gdzie szukać odpowiedzi.
Załączniki:
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Wysepki spowalniające - czy na pewno? 9 lata 9 miesiąc temu #3922

  • rpoz
  • rpoz Avatar
Zwracam się ponownie z prośbą o informacje czy ktoś zna jakieś uregulowania odnośnie takich wysepek? Dlaczego są stosowane jako ograniczenie prędkości skoro nie ograniczają prędkości? Czy są niewłaściwie wykonane, czy ktoś źle interpretuje przepisy czy może przepisy są niewłaściwie sformułowane?
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Wysepki spowalniające - czy na pewno? 9 lata 9 miesiąc temu #3923

  • pionek
  • pionek Avatar
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie w kwestii wysepek podaje tylko informację, że powinny być o 6 cm powyżej poziomu jezdni i nie powinny zmniejszać widoczność. Jeśli wysepka zamontowana jest na przejściu dla pieszych powinna mieć co najmniej 2 metry długości. Pojawia się również zdanie, że wysepki (zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne) powinny być tak rozmieszczone, aby spełniać swoje funkcje.

----

Wysepki tego typu są stosowane celem uspokojenia ruchu i przy odpowiednim natężeniu ruchu powinny spełniać swoją rolę. Dodatkowo są przyjaźniejszą formą dla kierowców niż progi zwalniające. Więcej w tym temacie w artykule: http://www.krbrd.gov.pl/download/pdf/za ... _ruchu.pdf

---
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: Wysepki spowalniające - czy na pewno? 9 lata 9 miesiąc temu #3924

  • pionek
  • pionek Avatar
Takie rozwiązanie w postaci naprzemiennych wysepek (zwane też szykaną) jest najskuteczniejsze, gdy stosuje się jako działanie wspomagające na obszarze, na którym już działa strefa ruchu uspokojonego. Wtedy naprzemienne szykany przypominają kierowcom o konieczności utrzymywania niewielkiej prędkości. W krajach Europy Zachodniej najczęściej są elementem stref 30 i zlokalizowane są wewnątrz strefy, a wjazd do strefy wyznaczają inne urządzenia np. wyniesione powierzchnie spowalniające, mocno wyróżnione bramy itp. Z tym, że w prawidłowo ukształtowanej strefie 30 zarówno geometria drogi jak i ukształtowanie otoczenia ulicy sygnalizują kierowcy, że powinien poruszać się z niewielką prędkością. Tych elementów nie dostrzegam na zamieszczonym zdjęciu, za to widzę prosty odcinek ulicy i "doklejone" do jezdni wysepki jakby nieśmiało wystające po bokach. Przy tym z wysepek najbardziej widać znak, sama konstrukcja wysepki jest słabo widoczna, a to ważny element: wywołać u kierowcy przede wszystkim wrażenie optycznego zawężenia przestrzeni, którego tu nie ma. Żeby szykana była skuteczna powinna być wyrazista. Oczywiście nie znam uwarunkowań lokalnych, ale patrząc na samo zdjęcie widzę, że same wysepki to za mało. Jeżeli brak jest środków / zgody / możliwości (różnie to bywa...) żeby kompleksowo uspokoić ruch to może lepszym rozwiązaniem w celu dostosowania prędkości pojazdów byłyby progi lub inne wyniesione powierzchnie spowalniające. Dostawienie takich wysepek po bokach to za mało żeby zmienić charakter ulicy i skłonić kierowców do spokojnej jazdy. A ponieważ wysepki można ominąć, kierowcy mogą je omijać na wyścigi i efekt będzie odwrotny od zamierzonego. Jest wiele przykładów możliwych do zastosowania rozwiązań, choćby to: http://1.bp.blogspot.com/-xA8PKZhQtfo/T ... alm1.4.jpg pełny materiał : http://pedalforward.blogspot.com/2011/0 ... 6L33JR_uGc . Ale zawsze w takich sytuacjach pracujemy na detalu: rozwiązanie zależy od konkretnego miejsca.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Moderatorzy: Janusz Bohatkiewicz
Czas generowania strony: 0.151 s.