Drukuj

Targi Intertraffic to nie tylko hale pełne stoisk wystawców i zwiedzających. To również bardzo bogaty program seminariów, paneli dyskusyjnych i pokazów dotyczących m.in. inteligentnej mobilności.

Dziś, trzeciego dnia targów, odbędzie się aż kilkadziesiąt seminariów, prezentacji i dyskusji.

Jedno ze spotkań będzie dotyczyło parkingów jako centrów zintegrowanych usług w zakresie mobilności. Ze względu na gwałtowną urbanizację, wzrost liczby ludności i natężenia ruchu, miasta muszą oferować mieszkańcom szeroki wachlarz możliwości uzupełniających indywidualny transport. Dlatego parkingi powinny być lokalizowane w miejscach, w których można przesiadać się na inne środki transportu. W przyszłości powinny to być prawdziwe ośrodki usług mobilnych, skupiających parkingi P&R, stacje car sharing, parkingi rowerowe, wypożyczalnie rowerów oraz stacje ładowania samochodów elektrycznych.

Można będzie się też dowiedzieć o planowanym na ulicach Amsterdamu badaniu. Założono, że lepiej, gdy występuje kilka pojedynczych zatorów w różnych częściach miasta, niż jeden długi, rozprzestrzeniający się niekontrolowanie korek. To pozwoli na szybsze rozładowanie zatorów i uspokoi, a także poprawi płynność ruchu. Kierowcy musieliby np. nieco dłużej postać na niektórych światłach, aby później móc jechać dalej bez większych utrudnień. Pierwszy etap badania składałby się z dwóch elementów: wykorzystania informacji o warunkach podróży z urządzeń zamontowanych w samochodach oraz z urządzeń postawionych wzdłuż dróg. Konsorcja, które mają świadczyć te usługi, uruchomią je jeszcze w tym roku, gdy będą mieć więcej niż 30 tys. uczestników badania.

Kolejne seminarium będzie dotyczyło korzyści odniesionych z wymiany danych między samochodami i sygnalizacją świetlną. Wizje rozwoju motoryzacji nie pozostawiają złudzeń: wszystko, co możliwe zostanie zautomatyzowane. Daje to również możliwość wprowadzania innowacji w zarządzaniu ruchem. Holenderski rząd bada te zależności, a współpraca między Nissanem, uniwersytetami i prowincją Noord-Holland daje możliwość połączenia badań naukowych, automatyzacji samochodów i zarządzania ruchem.

Z kolei dyskusje panelowe zostaną zdominowane przez kwestie automatyzacji samochodów, które mają stać się inteligentne, ekologiczne i bezpieczne. Wizje przyszłej mobilności to: mniej stresu, żadnych nieprzewidzianych opóźnień spowodowanych korkami, mniejszy wpływ na środowisko oraz ograniczenie liczby wypadków. Samochody, które wiedzą, jaką trasę wybrać, aby uniknąć zatorów, automatycznie hamują i przyspieszają, a nawet kierują. To przyszłość, ale czy taka odległa?

Źródło: Intertraffic Amsterdam 2014 (intertraffic.com)