Drukuj

Bądź widoczny – uratuj życieW Polsce wypadki w nocy stanowią 35% wszystkich wypadków, a ich ofiary to 52% ogółu zabitych. Wypadki w nocy są 2-3 razy cięższe od tych, do których dochodzi w dzień. Wzrost liczby tych wypadków następuje jesienią. Wtedy bowiem szybciej zapada zmrok i panują złe warunki pogodowe. Zdolność widzenia ludzkiego oka jest wówczas ograniczona. W takich sytuacjach wzrok rejestruje zaledwie kilka procent z tego, co odbiera w dziennym oświetleniu.

Dlaczego warto dobrze widzieć i być widocznym? Temu problemowi poświęcono specjalny pokaz zorganizowany 3 listopada br. przez Instytut Transportu Samochodowego przy wsparciu Inspekcji Transportu Drogowego. Partnerami merytorycznymi pokazu były koncerny 3M Poland i Mercedes-Benz.

Wiele dróg w Polsce jest wąskich oraz kolizyjnych, czyli takich, na których występuje dużo skrzyżowań, dróg podporządkowanych, wyjazdów z posesji na drogę główną. To przy ograniczonych warunkach widoczności, szczególnie po zmroku oraz podczas opadów czy mgły, stwarza zagrożenia w ruchu.

Koncern 3M oferuje szereg rozwiązań służących zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach, między innymi właśnie poprawiających widoczność w niesprzyjających warunkach pogodowych i w sytuacjach ograniczających percepcję widzenia. Jednym z nich są taśmy odblaskowe, które służą oznakowaniu konturów pojazdów ciężarowych. Widoczność tak oznakowanego samochodu ciężarowego znacznie się zwiększa. Pojazd zauważalny jest już z odległości 1 000 metrów. Jego lepsza widoczność nawet dziesięciokrotnie skraca czas reakcji innych kierowców w sytuacji zagrożenia. Odległość potrzebna do zauważenia zagrożenia zwiększa się od 50% do 500%. Ponadto odblaskowe kontury dają gwarancję widoczności pojazdu zaparkowanego na poboczu lub włączającego się do ruchu. Dzięki stosowaniu oznakowania konturowego na samochodach ciężarowych, niebezpieczeństwo wystąpienia wypadku z udziałem pojazdów ciężkich zmniejsza się o kilkadziesiąt procent. Dowodzą tego liczne testy i badania, m.in. badanie wykonane przez Politechnikę w Darmstadt (Niemcy). Oznakowanie samochodów i naczep konturową taśmą odblaskową wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, a przede wszystkim kierowców i pasażerów samochodów osobowych, którzy stanowią 50% ofiar wypadków z udziałem samochodów ciężarowych. Dzięki taśmie konturowej kierowcy pojazdów osobowych mogą lepiej ocenić wielkość i prędkość ciężarówki, a przez to bezpieczniej wykonać np. manewr wyprzedzania.

Od 10 października 2009 roku oznakowanie odblaskowe konturowe jest wymagane dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium naszego kraju. Obowiązek dotyczy pojazdów określonych w regulaminie EKG ONZ Nr 48 oraz w rozporządzeniu MI z 4 maja 2009 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 75 poz. 639). Obowiązek stosowania odblaskowego oznakowania konturowego wynika z ratyfikowanych przez Polskę regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (Reg. Nr 48).

Nad rozwojem systemów bezpieczeństwa biernego oraz czynnego, do których zaliczają się rozwiązania technologiczne zwiększające widoczność dla kierowcy oraz innych użytkowników dróg, Koncern Daimler AG pracuje od przeszło 50 lat. Zapobieganiu wypadkom służą rozwiązania poprawiające widoczność pojazdu oraz poprawiające pole widzenia kierowcy, zwłaszcza w nocy. Na przykład w najnowszych modelach mercedesów zastosowano lampy główne, które dostosowują się do sytuacji drogowej i automatycznie przestawiają, by nie oślepiać innych kierowców. Opcjonalny system Adaptive Main Beam Assist (adaptacyjny asystent świateł drogowych) wykorzystuje kamerę w przedniej szybie do rozpoznawania ruchu samochodów z przeciwka i przed sobą. Ponadto kierujący takim autem ma przed sobą zawsze optymalnie oświetloną drogę. Zasięg świateł czołowych może się wahać od 65 do 300 m – kiedy droga przed samochodem jest pusta, strumień światła jest łagodnie unoszony, aż do pozycji świateł drogowych.

 



Obraz nagrywany przez kamerę w przedniej szybie wykorzystywany jest też przez nowy, opcjonalny system  Speed Limit Assist (asystent ograniczenia prędkości), który rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości mijane przez samochód i wyświetla odpowiedni sygnał na prędkościomierzu. Jako opcję koncern oferuje układ Night View Assist (asystent widzenia nocnego). System ten oparty jest na reflektorach podczerwieni. Specjalna kamera przechwytuje obraz sprzed samochodu, który następnie może być wyświetlony na desce rozdzielczej. Ten układ został rozszerzony o dodatkową funkcję rozpoznawania pieszych: kiedy Night View Assist Plus rozpozna pieszego przed samochodem, wyświetla jego sylwetkę na ekranie, by efekt ostrzegawczy dla kierowcy był wyraźniejszy.

 

Koncern wprowadza też modelowe systemy bezpieczeństwa w ciężarówkach mercedesa, na przykład boczne, aerodynamiczne lusterka z wymiennymi osłonami i z dodatkowymi lusterkami szerokokątnymi u dołu, które mają szeroki kąt widzenia. Ich podgrzewanie zapewnia stałą dobrą widoczność.


Z kolei reflektory przednie z przezroczystym szkłem organicznym zapewniają doskonałe oświetlenie drogi. Bezpieczeństwo poprawia także system czyszczenia reflektorów oraz trójdzielna osłona przeciwsłoneczna. Duże znaczenie dla poprawy widoczności podczas złych warunków atmosferycznych mają czujniki deszczu i światła. Dzięki nim kierowca może skoncentrować się na drodze i innych użytkownikach, nie myśląc o konieczności włączania i wyłączania wycieraczek. Jednocześnie czujnik światła automatycznie włącza światła mijania, jeżeli widoczność jest słaba lub natężenie światła spadnie do określonego poziomu.

Prezentacja Instytutu Transportu Samochodowego (PDF 3,3 MB)


Prezentacja Inspekcji Transportu Drogowego (PDF 1,1 MB)


Prezentacja 3M Poland (PDF 0,5 MB)