Drukuj

Wraz z rozkwitem globalnej gospodarki i otwarciem granic UE nastąpiła zwiększona wymiana handlowa i wzrosła dystrybucja towarów. Poskutkowało to znacznym wzmożeniem ruchu i wzrostem zanieczyszczeń powietrza w miastach. W ramach, finansowanego z unijnych środków (7 Program Ramowy), projektu „Smart urban freight solutions” (SMARTFUSION) prowadzone są prace nad redukcją zwiększonego poziomu zanieczyszczenia i ruchu.

 

Projekt realizowany jest w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.* Przyjęcie tej formuły służy wzmocnieniu sektora pojazdów elektrycznych, pobudzając przemysł motoryzacyjny w czasach kryzysu gospodarczego. Poza badaniami prowadzone są prace nad usprawnieniem obecnych strategii rozwoju miejskiego transportu towarowego w uczestniczących w projekcie trzech europejskich rejonach: w Berlinie w Niemczech, Lombardii we Włoszech i w Newcastle w Wielkiej Brytanii. Efektem projektu mają być rozwiązania inteligentnych, hybrydowych, elektrycznych systemów napędowych, a także system pomiarowy z napędem akumulatorowym oraz nowoczesne systemy komunikacji i planowania dostaw towarów.

Doświadczenia zdobywane w partnerskich regionach projektu pobudzą wprowadzanie nowych, zrównoważonych technologii. Zalicza się do nich m.in. oprogramowanie do planowania trasy, które komunikuje się z pojazdami. W efekcie projektu powstanie również narzędzie rozwoju inteligentnego transportu towarów przeznaczone dla decydentów odpowiedzialnych za polityki transportowe w miastach. Ponadto wzbogaceniu wiedzy posłuży porównanie konwencjonalnych i „czystych” pojazdów. Badanie porównawcze polega na zebraniu danych z jazdy obu rodzajów pojazdów na tych samych trasach.

W projekcie SMARTFUSION stworzono już system monitoringu i oceny wyzwań, dzięki któremu będzie porównana obecnie istniejąca sytuacja z tą oczekiwaną i zakładaną do uzyskania w przyszłości. To wyznaczy kolejne kroki w podejmowaniu konkretnych inicjatyw.

W tej chwili prace projektu skupiają się na tworzeniu rozwiązań w zakresie technologii niskoemisyjnych, „zielonych” schematów komunikacji i planowania, logistyki miejskiej i polityk transportowych we współpracujących regionach. Systemy i strategie, w tym pojazdy elektryczne i/lub hybrydowe, są już gotowe do testów.

Równolegle powstała nowa koncepcja hybrydowych ciężarówek, podobna do rozwiązań zastosowanych w hybrydowych autobusach. Pomysł ten wymaga jednak przeprowadzenia testów potwierdzających wykonalność koncepcji. Z tym rozwiązaniem wiązane są nadzieje na to, że ciężarówki staną się bardziej przyjazne środowisku. Ukończenie fazy testowej wszystkich koncepcji i systemów może stanowić początek zmian w podejściu UE do kwestii transportu towarowego.

Źródło: Unia Europejska [2014], CORDIS

*Partnerzy projektu: Berlin Senate Department for Urban Development, Centro RIcerche Fiat, Clipper Logistics Group, Gruppo Clas, IRU Projects, Newcastle City Council, NewRail, Office Depot International (UK), PANTEIA - Transport Research and Training, POLIS – Promotion of Operational Links with Integrated Services, PTV - Planning Transport Verkehr AG, Regione Lombardia - Directorate General for Trade, Tourism and Services, University of Westminster, Volvo Technology AB.