Drukuj

edroga001Przedstawiciele zarządu województwa łódzkiego zapowiedzieli rozwiązanie sprawy przejęcia byłych dróg krajowych przez gminy.

Po wybudowaniu drogi ekspresowej S8, odcinki dróg krajowych nr 12 i 14 biegnące w jej okolicach, uzyskały status dróg gminnych i zostały przekazane pod zarząd gmin i miast przez które przebiegają. Samorządowcy nie chcą się na to zgodzić, gdyż nie stać ich na kosztowne utrzymanie, czyli bieżące naprawy i odśnieżanie, które pochłaniają znaczną część ich budżetu na cały rok.
 
Marszałek Witold Stępień uczestniczył w rozmowach na temat prawnego rozwiązania tego problemu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. – Wśród wszystkich stron panuje przekonanie, że te drogi powinny mieć jednego zarządcę. Myślę, że w tej roli mogłoby występować Województwo lub Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Pozwoli to na jednolity i efektywny standard utrzymania dróg – powiedział marszałek. Obecnie sprawa jest rozpatrywana przez Trybunał Konstytucyjny. Rozwiązana jest natomiast już kwestia opłaty za oświetlenie tych dróg, które jest w gestii GDDKiA.
 
Marszałek zapewnił także, że droga ekspresowa S14, która ma być zachodnią obwodnicą Łodzi i połączyć S8 z autostradą A2, zostanie uwzględniona w programie budowy dróg do roku 2020. – Pani premier Ewa Kopacz potwierdziła deklaracje, że jest to ważna droga i znajdzie się dla niej finansowanie w najbliższych latach – przekazał Witold Stępień. Obecnie droga znajduje się na liście rezerwowej rządowego planu budowy dróg, które nie ma zapewnionych pieniędzy na jej budowę. Sytuacja ma się zmienić, gdy w najbliższych miesiącach ukończone zostanie jej projektowanie i uzyskane zostanie pozwolenia na budowę.
 
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego