Drukuj

edroga319Nawierzchnie z asfaltu porowatego i cichego betonu asfaltowego mogą obniżyć hałas komunikacyjny nawet o ponad 8 decybeli - wynika z badań przeprowadzonych na kilku odcinkach doświadczalnych na małopolskich drogach wojewódzkich. Stosowanie tzw. cichych nawierzchni było tematem Małopolskiego Forum Drogowego, które odbyło się w ubiegłym tygodniu w Racławicach.

W programie ochrony środowiska przed hałasem dla województwa małopolskiego zawarto działania mające doprowadzić do obniżenia ponadnormatywnego poziomu hałasu na terenach wzdłuż dróg i linii kolejowych. Mają one objąć tereny poza aglomeracjami wzdłuż odcinków dróg o natężeniu ruchu powyżej 3 mln pojazdów rocznie. Dotyczy to ok. 220 km dróg wojewódzkich, z ogółem 1372 pozostających w zarządzie ZDW. - Po analizie programu, wytypowano 13 odcinków dróg wojewódzkich do modernizacji z zastosowaniem "cichych nawierzchni" - powiedziała Marta Kozynacka z ZDW w Krakowie. Łączna długość tych odcinków wyniosła 21,5 km, a koszt zadania - blisko 19 mln złotych.

Modernizacja polegała na wykonaniu pakietu warstw „cichych nawierzchni” składającego się z warstw: ścieralnej z betonu asfaltowego do bardzo cienkich warstw BBTM 8 (lub równoważnej) – o grubości 3 cm i warstwy wiążącej z betonu asfaltowego AC 16W – grubości 6 cm. Osiągnięte efekty przerosły oczekiwania: jako cel w projekcie zapisano obniżenie hałasu o 4 dB, tymczasem przeprowadzone pomiary (przed i po wykonaniu nowych nawierzchni) wykazały jeszcze większe redukcje: na odcinku DW 580 Libiąż - Chełmek o 9,4 dB, a na DW 946 w Suchej Beskidzkiej o 8,0 dB.

Analizy efektów zastosowania cichych nawierzchni przeprowadziła firma EKKOM. - Po przebudowie wymienionych dróg, około 30 procent mieszkańców znalazło się poza strefą niekorzystnego oddziaływania - poinformował dr inż. Janusz Bohatkiewicz. Zostało to potwierdzone także w wynikach badań ankietowych wśród mieszkańców okolic odcinków dróg poddanych obserwacjom. Przed przebudową 62% badanych określiło hałas od drogi jako bardzo uciążliwy. Natomiast po przebudowie taką opinię wyraziło już tylko 20% respondentów.

Są to zachęcające wyniki, które skłaniają ZDW w Krakowie do zwiększania wykorzystania cichych nawierzchni. - W inwestycjach zrealizowanych w poprzedniej perspektywie, na 90% długości kładziono nawierzchnie zwykłe, a na 10% - ciche. W inwestycjach planowanych obecnie - zapowiedziała dyrektor ZDW w Krakowie Marta Maj - nawierzchnie ciche stanowić będą już 60%, a tylko 40% zwykłe.

Drugim wiodącym tematem Forum było planowanie, projektowanie i wykonawstwo dróg dla rowerów. Uczestnicy konferencji mieli również możliwość skorzystania z atrakcyjnego programu imprez towarzyszących. Odwiedzili jeden z odcinków DW nr 783 o cichej nawierzchni, zespół poklasztorny bożogrobców z Bazyliką Grobu Bożego, Muzeum Drogownictwa w Szczucinie oraz tereny w okolicy wsi Racławice.

Prezentacje i zdjęcia dostępne na pkd.org.pl.