Drukuj

edroga216Zdaniem Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) nowe technologie mogą sprawić, że zmniejszy się liczba ofiar na europejskich autostradach.

Tylko w 2013 roku na autostradach w UE zginęło około 1900 osób. Z danych pozyskanych z wielu krajów wynika, że aż 60 proc. ofiar nie miało zapiętych pasów bezpieczeństwa. ETSC apeluje, aby system przypominania o zapięciu pasów (SBR) instalowany był w nowych samochodach na wszystkich siedzeniach, a nie tylko fotelu kierowcy.

Unia Europejska prowadzi przegląd wymagań dotyczących bezpieczeństwa nowych pojazdów sprzedawanych w Europie. Ostatnio aktualizowane były w 2009 roku, a nowe mają zostać opracowane jeszcze w tym roku.

ETSC zaleca, aby obowiązkowo instalowane były systemy: ISA (intelligent speed assistance), który będzie pilnował przestrzegania limitów prędkości, oraz LDW (lane departure warning), odpowiedzialny za ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu. System ISA ma ograniczyć liczbę zgonów o około 20 proc. za pomocą wykorzystania danych GPS lub kamer rozpoznających znaki drogowe. Może on nie tylko informować kierowcę o obowiązujących ograniczeniach prędkości, ale nawet zmniejszać prędkość pojazdu. Z kolei system LDW ostrzeże kierowcę, jeśli z powodu zmęczenia lub nieuwagi zjedzie ze swojego pasa ruchu. Ta technologia jest już stosowana w nowych ciężarówkach oraz autobusach.

- Technologie, które pomagają kierowcom uniknąć wypadków, mogą uratować tysiące istnień na drogach - powiedział Antonio Avenoso, dyrektor ETSC. - Ponadto, wsparcie UE dla automatyzacji pojazów może ustrzec europejski przemysł motoryzacyjny przed zdominowaniem przez duże firmy technologiczne spoza Europy.

ETSC powołuje się również na dane, z których wynika, że liczba zgonów na autostradach spada szybciej niż na pozostałych drogach (w latach 2004-2013 liczba zabitych na autostradach zmniejszała się średnio o 8 proc. rocznie, w porównaniu z 6,5-proc. spadkiem na pozostałych trasach). Autorzy raportu, który opublikowała ETSC, sugerują, żeby podobnymi zasadami bezpieczeństwa, które obowiązują na autostradach, objąć pozostałe drogi, m.in. wprowadzić niezależne audyty brd.

Najlepsze wyniki w analizowanym okresie czasu osiągnęła Litwa (-20 proc.), Słowacja (-14 proc.) i Hiszpania (-13 proc.). W Danii, Austrii, Wielkiej Brytanii, Czechach, Holandii i we Włoszech udało się osiągnąć większy spadek niż wynosi średnia europejska. I nawet w Polsce, która ma niestety jeden z najgorszych wyników w UE, udało się go minimalnie poprawić (-0,7 proc.). Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że w badanym przedziale czasu sieć autostrad w Polsce zwiększyła się aż czterokrotnie z 400 do 1500 km.

Źródło: ETSC