Nakło nad Notecią dołączy wkrótce do miast, w których dzięki budowie obwodnic wyprowadzono poza centrum uciążliwy dla mieszkańców tranzyt pojazdów. Środki Urzędu Marszałkowskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego trafiły na realizację siedmiu tego rodzaju inwestycji. Budowa obwodnic trwa także w Inowrocławiu i Brodnicy.
- Obwodnice to przede wszystkim gwarancja ograniczenia uciążliwego ruchu tranzytowego w centrach miast. Korzyści z realizacji tych inwestycji odczuwają zarówno kierowcy jak i mieszkańcy. Warto przypomnieć, że trwające budowy obwodnic Brodnicy i Inowrocławia uwzględnia nasz kontrakt terytorialny– mówi marszałek Piotr Całbecki.
Na budowie obwodnicy Nakła trwają już ostatnie prace przy układaniu nawierzchni, brukarskie i przy zagospodarowaniu terenu. W ramach zadania wykonano m.in. nowy wiadukt nad torami kolejowymi o długości 67 metrów oraz nowy wiadukt nad ul. Rudki o długości 15,8 m. Obwodnica zostanie udostępniona kierowcom po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Nastąpi to prawdopodobnie po wakacjach. Wcześniej oddano do użytku rondo na ul. Poznańskiej sfinansowane ze środków samorządu województwa i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Prawie 19-kilometrowa obwodnica Inowrocławia będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Trasa ominie Inowrocław od wschodu i skróci czas przejazdu kierowcom jadącym na trasie Toruń – Poznań. Wpłynie również na ograniczenie natężenia ruchu pojazdów w mieście. W ramach inwestycji powstaną trzy węzły drogowe (Latkowo, Jacewo i Tupadły), kilkanaście obiektów inżynierskich oraz przebudowana zostanie istniejąca sieć drogowa. Obecnie prowadzone są prace związane ze zdjęciem warstwy gleby, wykonaniem nasypów oraz wycinką drzew. Szereg robót wykonywanych jest przy uzbrojeniu podziemnym i usuwaniu kolizji. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa kosztować będzie ponad 359 milionów złotych i ma zostać zakończona w 2017 roku. Aktualny stan realizacji przedsięwzięcia na stronie obwodnicabrodnicy.pl.
W Brodnicy trwa budowa 2-kilometrowego obejścia w ciągu drogi krajowej nr 15 łączącej Toruń z Olsztynem. Dzięki tej trasie zniknie tranzyt z centrum miasta, a kierowcy nie będą tracić czasu na przejeździe kolejowym. Obecnie wykonywane są kolejne elementy konstrukcji pomostu estakady. Umożliwi ona przejazd nad ul. Wiejską, torami kolejowymi i terenami zalewowymi rzeki Łachy. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Koszt realizacji zadania to 48 milionów złotych. Aktualny stan realizacji przedsięwzięcia na stronie obwodnicainowroclawia.pl.
Wcześniej w oparciu o dofinansowanie RPO WK-P obwodnice powstały w: Brodnicy (zachodnia), Chełmnie, Mogilnie, Janikowie, Pakości i Mroczy
Obwodnice finansowane z RPO WK-P
Miasto | Długość obejścia | Dofinansowanie z RPO WK-P i budżetu województwa | Koszt realizacji |
Brodnica | 2,5km | 23,1mln | 49,6mln |
Chełmno | 3,7km | 7,2mln | 14,5mln |
Mogilno | 5,0km | 15,4mln | 30,7mln |
Mrocza | 4,2km |
9,3mln |
18,6mln |
Janikowo | 2,6km | 10,1mln | 20,9mln |
Pakość | 1,9km | 3,4mln | 7,0mln |
Nakło nad Notecią (w bud.) |
2,3km | 35,0mln | 70mln |
Suma | 21,3 km | 103,5mln | 211,3mln |
Obwodnice realizowane przez GDDKiA
Miasto | Nr drogi krajowej | Długość obejścia | Koszt realizacji |
Brodnica | 15 | 1,7 km | 48 mln |
Inowrocław | 15/25 | 19 km | 359 mln |
Źródło: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy