Drukuj

edroga597W Programie Budowy Dróg i Autostrad na lata 2014-2023 znalazły się inwestycje ważne dla Pomorza Zachodniego, o które zabiegały władze regionu, samorządowcy i przedsiębiorcy. To m.in. dokończenie budowy drogi S3 do Świnoujścia, budowa drugiej jezdni drogi S10 do Stargardu Szczecińskiego i budowa drogi krajowej nr 13 na odcinku od Ronda Hakena w Szczecinie – węzeł Kołbaskowo – obwodnica Kołbaskowa.

Zarząd Województwa z zadowoleniem przyjął informację o zmianach w Wieloletnim Programie Budowy Dróg i Autostrad na lata 2014-2023. Samorząd województwa od początku zabiegał o zapewnienie finansowania na realizację tych inwestycji.

- Po zamknięciu pierwszej tury negocjacji w sprawie Kontraktu Terytorialnego zapewniałem, że droga S3 zostanie wybudowana w obecnej perspektywie na całym swoim przebiegu, ponieważ była umieszczona wysoko na liście rezerwowej. Cieszę się, że znalazły się dodatkowe pieniądze, które pozwolą na realizację inwestycji, zgodnie z tym, o czym informowałem opinię publiczną – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Gdy w maju bieżącego roku w Szczecinie gościła minister Maria Wasiak, bardzo wiele czasu poświęcono rozmowie o drodze krajowej nr 13, stosunkowo niedługiemu, ale bardzo istotnemu odcinkowi od Ronda Hakena w Szczecinie do Kołbaskowa.

- Szczecin potrzebuje drugiego, poza ul. Struga, szerokiego włączenia do sieci autostradowej. Zapewnić to może tylko zachodnie dwujezdniowe połączenie miasta z autostradą A6 – mówi Olgierd Geblewicz.

DK13Zadanie to znalazło się na pierwszym miejscu listy przedsięwzięć warunkowanych dostępnością środków finansowych w Kontrakcie Terytorialnym. Aktualnie droga krajowa nr 13 stanowi tzw. wąskie gardło ze średnim natężeniem ruchu ok. 11 tysięcy pojazdów na dobę. Jest to jeden z najbardziej obciążonych odcinków dróg w całym województwie. Na jednopasmowej drodze tworzą się korki zarówno na wjeździe do Szczecina, jak i w kierunku wyjazdowym w stronę autostrady A6.

- Budowa nowego przebiegu drogi z uwzględnieniem przejścia przez Warzymice i Przecław nie tylko odciąży ruch tranzytowy i ułatwi funkcjonowanie licznym firmom kurierskim, przewozowym i produkcyjnym działającym na tym terenie, ale będzie także impulsem do powstania nowych terenów inwestycyjnych – uważa wójt Kołbaskowa Małgorzata Schwarz.

Wniosek o ujęcie obu wymienionych inwestycji znalazł się w stanowisku województwa zachodniopomorskiego, które przesłano do ministerstwa w ramach konsultacji Programu Budowy Dróg i Autostrad do roku 2023.

Z kluczowych dla Pomorza Zachodniego inwestycji otwarta pozostaje kwestia tunelu w Świnoujściu. Pomimo wielokrotnych interwencji nadal brak informacji w tej sprawie.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego