Drukuj

edroga1011Warszawskie Badanie Ruchu 2015 zakończyło się 27 czerwca. Przez ten czas zebrane zostały informacje o sposobach podróżowania po mieście warszawiaków, a także dane o ruchu pojazdów. W ciągu trzech miesięcy ankieterzy przepytali 17 tys. osób.

Teraz urzędnicy chcą umożliwić udział w badaniu osobom, do których ankieterzy nie dotarli. Dlatego 24 września rusza ankieta online Warszawskiego Badania Ruchu, która będzie dostępna do 25 października.

Ankieta kierowana jest do wszystkich osób od 6 roku życia, które na co dzień poruszają się po Warszawie, zarówno jej mieszkańców, jak i osób, które do Warszawy dojeżdżają.

To elektroniczny „dzienniczek podróży”, zawierający pytania o wszystkie miejsca odwiedzone w poprzednim dniu - od momentu wyjścia z domu, poprzez miejsce pracy, szkołę, wizytę w sklepie, kinie czy u znajomych, aż po powrót do domu; środki transportu oraz godziny rozpoczęcia i zakończenia podróży. Ankieta jest anonimowa, a wszystkie udzielone informacje objęte są ochroną. Elektroniczny „dzienniczek” można wypełniać wielokrotnie, opisując swoje podróże po mieście w różnych dniach.

Warszawskie Badanie Ruchu 2015 to tak naprawdę kilka różnego rodzaju badań. Najistotniejszą częścią były badania ankietowe mieszkańców Warszawy prowadzone w losowo wybranych gospodarstwach domowych. Respondenci odpowiadali na pytania m.in. o liczbę podróży w ciągu doby, ich cel, powód, czas trwania, sposób podróżowania. Drugą częścią WBR był pomiar ruchu drogowego, czyli liczby poruszających się pojazdów. I trzecim, uzupełniającym badaniem jest ankieta w internecie.

Na podstawie zebranych danych zbudowany zostanie tzw. komputerowy model ruchu dla obszaru całej aglomeracji warszawskiej. Taki model pozwala na przygotowywanie różnego rodzaju analiz i prognoz ruchu w opracowaniach, planach i projektach dotyczących rozwoju systemu komunikacyjnego w mieście. Za pomocą modelu można np. sprawdzić jak będą wykorzystywane planowane drogi lub linie tramwajowe, jakie ich trasy będą najlepsze, jak dana inwestycja wpłynie na czasy podróżowania, ruch na innych ulicach i liczbę pasażerów w innych środkach komunikacji. Model pokazuje też gdzie pojadą kierowcy po zamknięciu jakiejś drogi na czas remontu i którędy można poprowadzić objazdy. Pozwala także na ocenę efektywności inwestycji komunikacyjnych. Po raz pierwszy przygotowany będzie także model ruchu rowerowego.

Pełny raport z WBR 2015 zawierający zestawienia opisujące zachowania komunikacyjne mieszkańców Warszawy (m.in. liczb podróży wykonywanych w ciągu doby w określonych celach, wykorzystywanych środków transportu i czasów podróży) oraz wielkości ruchu i liczby pasażerów komunikacji zbiorowej zostanie opracowany do końca listopada. Model ruchu będzie gotowy do końca maja 2016 r.

Źródło: UM Warszawa