Drukuj
contentmap_plugin
made with love from Appartamenti vacanza a Corralejo - Fuerteventura

mostek blazowa 4W Błażowej na Podkarpaciu powstał pierwszy w Polsce most kompozytowy. 9 lutego nastąpiło oficjalne oddanie obiektu do użytku.

Nowa przeprawa przez rzekę Ryjak powstała w ciągu drogi powiatowej Babica-Lubenia-Błażowa. Most to obiekt jednoprzęsłowy o długości całkowitej – 22,3 m i szerokości 10,5 m. Jego innowacyjność polega nie tylko na użyciu materiałów kompozytowych, ale tkwi również w formie architektonicznej oraz technologii robót.

Zadanie zrealizowane zostało jako część projektu badawczego Com-bridge. Budowa przeprawy współfinansowana była ze środków programu „Demonstrator+”, realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Do budowy mostu użyto materiałów stosowanych powszechnie w przemyśle kosmicznym, lotniczym, samochodowym i sportowym. Włókna szklane i węglowe umożliwiły uzyskanie lekkiej, wytrzymałej i odpornej na korozję konstrukcji.

Konstrukcja kompozytowa jest trwalsza niż standardowe obiekty ze stali i betonu z uwagi na brak zagrożeniu np. ze strony procesów korozyjnych. Elementy wykonane z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej (z ang. FRP) znajdują coraz częściej zastosowanie w budownictwie. Mają niższą masę od tradycyjnych prefabrykatów, dzięki czemu ich montaż jest łatwiejszy, a czas budowy krótszy. Pomimo niskiego ciężaru ich parametry wytrzymałościowe mogą nawet przewyższać wytrzymałość stali. Zaletą zastosowania kompozytów są niższe koszty utrzymania konstrukcji z nich wykonanych, gdyż, w odróżnieniu od metali, nie ulegają procesom korozyjnym.

Inwestycja została zrealizowana w okresie od czerwca do grudnia 2015 roku i pochłonęła ponad 5 mln zł. Obecnie na świecie istnieje zaledwie kilka mostów o podobnej konstrukcji (dwa w Australii, dwa w Hiszpanii i jeden w USA).

Projekt realizowany był przez konsorcjum, w składzie: Mostostal Warszawa S.A. (wykonanie mostu) – lider projektu, Uczelniane Centrum Badawcze "Materiały Funkcjonalne" Politechniki Warszawskiej (badania materiałowe), Politechnika Rzeszowska (badania elementów konstrukcyjnych) oraz Promost Consulting T.Siwowski sp. j. (projekt).

Źródło: Podkarpacki Urząd Wojewódzki, Politechnika Warszawska, Mostostal Warszawa