Drukuj

edroga0768 marca odbyła się w Warszawie 9 konferencja Road Safety organizowana przez ASECAP - Europejskie Stowarzyszenie Koncesjonariuszy i Operatorów Płatnych Autostrad. Kluczowym tematem konferencji było omówienie warunków do realizacji celu jakim jest tzw. „wizja zerowa”, czyli zredukowanie do zera liczby śmiertelnych wypadków na drogach europejskich. Wiele uwagi w trakcie wydarzenia poświęcono również wyzwaniom związanym z popularyzacją inteligentnych systemów w nowoczesnych samochodach. Podczas konferencji ogłoszono powołanie forum Polskie Autostrady Koncesyjne (PAK), zrzeszającego koncesjonariuszy polskich autostrad płatnych.

9 konferencja ASECAP Road Safety poświęcona była kwestiom związanym z międzynarodową współpracą i kształtowaniem wspólnej polityki w zakresie podnoszenia standardów bezpieczeństwa w ruchu autostradowym oraz wymianie informacji i doświadczeń miedzy członkami stowarzyszenia i polskiej administracji drogowej. W gronie uczestników wydarzenia znaleźli się m.in. Szabolcs Schmidt (Komisja Europejska, Komórka ds. Bezpieczeństwa Drogowego DG MOVE), José Braga (wiceprezydent ASECAP), Kallistratos Dionelis (sekretarz generalny ASECAP), Antonio Avenoso (dyrektor wykonawczy Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu), Konrad Romik (sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego), Andrzej Maciejewski (zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad ), a także przedstawiciele europejskich i polskich koncesjonariuszy, przedstawiciele środowisk naukowych, kierowców i użytkowników dróg.

- Na bezpieczeństwo drogowe składają się trzy główne czynniki: samochód, infrastruktura i kierowca. Nasza rola jako menadżerów infrastruktury jest jasna. Musimy zbudować dobre drogi, zarządzać nimi w najlepszy możliwy sposób, tak aby zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa, zarówno dla standardowych, jak i inteligentnych aut - mówił Kallistratos Dionelis, sekretarz generalny ASECAP.

Polska sieć dróg szybkiego ruchu w ciągu ostatniej dekady zwiększyła się czterokrotnie (obecnie liczy ponad 3 tys. kilometrów, a kolejny tysiąc kilometrów jest w budowie), ale przed Polską wciąż długa droga do poprawy bezpieczeństwa. Jak podkreśla Kallistratos Dionelis konieczne są inwestycje, a ich zaniechanie może wpłynąć na wzrost liczby wypadków drogowych.

- Ciągłe zwiększanie bezpieczeństwa na europejskich drogach to jeden z głównych celów działalności ASECAP. Jego realizacja wymaga wielowymiarowej współpracy wszystkich organów i instytucji zaangażowanych w zarządzanie infrastrukturą drogową i stanowienie prawa w zakresie bezpieczeństwa - powiedział Robert Nowak, wiceprezes zarządu spółki Autostrada Wielkopolska S.A. - Przed nami wciąż jeszcze dużo do zmiany w kwestii poprawy bezpieczeństwa na drogach. Podejmujemy różnego rodzaju inicjatywy, staramy się też prowadzić różnego rodzaju akcje uświadamiające wśród uczestników i kierowców, którzy korzystają z autostrad – dodaje.

Przedstawiciel Autostrady Wielkopolskiej poruszył także kwestię oznakowania zarówno samych autostrad, jak i dróg dojazdowych. Nadal liczne są przypadki, w których na drogach szybkiego ruchu pojawiają się kierowcy widma, czyli osoby poruszające się pod prąd. Zdaniem Roberta Nowaka wyeliminowanie tego typu przypadków zależy w dużej mierze od wspólnych działań koncesjonariuszy i strony publicznej, w tym GDDKiA.

W trakcie konferencji poinformowano o powołaniu forum Polskie Autostrady Koncesyjne (PAK) przy Konfederacji Lewiatan. Zrzesza ono koncesjonariuszy autostrad płatnych w Polsce. W skład Forum weszła Autostrada Wielkopolska S.A., Autostrada Wielkopolska II S.A., Stalexport Autostrada Małopolska S.A. oraz Gdańsk Transport Company S.A.

Celem powołania Forum PAK jest dążenie do zacieśnienia wzajemnej współpracy, w tym realizacja wspólnych przedsięwzięć na rzecz rozwoju i promowania bezpiecznych zachowań kierowców na autostradach. Forum ma także za zadanie reprezentowanie interesów swoich członków w relacjach z reprezentantami strony publicznej.

- Bezpieczeństwo na drogach to nie tylko kwestia infrastruktury, przepisów czy technologii. To także kwestia edukacji, dotarcia do kierowców, zwiększania poziomu świadomości i odpowiedzialności. Konferencja Road Safety to również okazja do wymiany takich doświadczeń na forum międzynarodowym. Polscy koncesjonariusze są przykładem dobrej współpracy w tym zakresie, a powołanie forum Polskie Autostrady Koncesyjne z pewnością przyczyni się do dalszej kooperacji nie tylko w kwestiach bezpieczeństwa, ale także konstruktywnego dialogu ze stroną publiczną – mówi Paweł Kocot, członek zarządu spółki Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

Źródło: AW SA, Newseria