Drukuj
contentmap_plugin
made with love from Appartamenti vacanza a Corralejo - Fuerteventura

edroga312Nowy most na Wiśle połączy południową część województwa świętokrzyskiego z autostradą A4. Zastąpi on przeprawę promową, która teraz jest jedyną formą przemieszczania się pomiędzy Borusową w Małopolsce a Nowym Korczynem w województwie świętokrzyskim.

12 kwietnia marszałkowie obu województw podpiszą porozumienie, które określa zasady współpracy w zakresie przygotowania, prowadzenia procedury przetargowej oraz realizacji inwestycji.

Budowa około 600-metrowego mostu to wspólne zadanie obu województw, którego kosztami podzielą się po połowie. W ramach inwestycji powstaną również most na Nidzie oraz obwodnice Nowego Korczyna i Borusowej – tu każde z województw odpowiada za działania na własnym obszarze. Województwo małopolskie zbuduje nowy odcinek DW 973 od mostu aż do starego odcinka DW (ok. 3,5 km). Zadaniami finansowanymi i realizowanymi przez Świętokrzyskie będą natomiast obwodnica Zbludowic oraz most na Nidzie wraz z pracami towarzyszącymi w ramach obwodnicy Nowy Korczyn - Borusowa po stronie województwa świętokrzyskiego.

W sprawie budowy mostu pierwsze porozumienie intencyjne zostało podpisane już w październiku 2008 roku, a 31 października 2013 roku w Nowym Korczynie Adam Jarubas i Marek Sowa parafowali uroczyście porozumienie w sprawie budowy przeprawy mostowej. Województwa wspólnie przygotowały i pozyskały prawomocną decyzję środowiskową dla zadania „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 973 na odc. Busko-Zdrój - Nowy Korczyn - Borusowa wraz z budową przeprawy mostowej na rz. Nidzie oraz rz. Wiśle”.

Nowy most będzie nie tylko ułatwieniem dla okolicznych mieszkańców, którzy do najbliższych mostów w Szczucinie i Koszycach mieli ok. 20 km, ale przede wszystkim dla kierowców i turystów, którym zapewnione zostanie optymalne połączenie w stronę Tarnowa oraz szybki dostęp do autostrady A4. Prom zapewniający obecnie przeprawę przez Wisłę jest w stanie jednorazowo zabrać 3 samochody osobowe i kilkanaście osób, a do tego nie kursuje w nocy.  

Koszt inwestycji szacowany jest na 200 mln zł. Planowana data zakończenia to wrzesień 2019 roku.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego