Drukuj

edroga964Polscy i europejscy właściciele samochodów produkowanych przez grupę Volkswagena mają kolejny powód do niezadowolenia. Potwierdzają to najnowsze testy, przeprowadzone we Włoszech. Po „naprawie” silnika w Audi A5, emisja szkodliwych tlenków azotu zamiast spaść, znacząco wzrosła. W Polsce problem dotyczy ponad 140 tysięcy samochodów marek Audi, SEAT, Skoda i Volkswagen.

Testy, przeprowadzone przez włoską organizację konsumencką Altrokonsumo, wykazały, że emisja szkodliwych tlenków azotu po „naprawie” wzrosła aż o 25%. Tymczasem zdaniem Komisji Europejskiej to właśnie tlenki azotu są odpowiedzialne za 70 tysięcy przedwczesnych zgonów na terenie Unii rocznie.

Monique Goyens, dyrektor generalny Europejskiej Organizacji Konsumentów (BEUC) skomentowała, że mamy do czynienia z nowym wymiarem afery Volkswagena. - Poprawka Volkswagena, która miała rozwiązać problem, nie działa […] Władze we wszystkich krajach Unii Europejskiej muszą wywrzeć zdecydowany nacisk na Volkswagena - stwierdziła Monique Goyens.

Goyens dodała, że oczekuje rekompensat dla europejskich klientów. - Volkswagen uzasadnia wypłatę odszkodowań w USA tym, że te samochody nie mogą być naprawie tak łatwo jak w Europie - wyjaśniła dyrektor BEUC. - Ta wymówka wydaje się dzisiaj być pustosłowiem. Moim zdaniem Volkswagen powinien wypłacić rekompensatę europejskim klientom.

W Polsce sprawą odszkodowań dla polskich klientów zajmuje się stowarzyszenie StopVW.pl. Jacek Świeca, prezes Stowarzyszenia, zapowiada przeprowadzenie własnych testów. - Potwierdza się negatywna ocena sposobu "naprawy", przygotowana przez naszych ekspertów - poinformował Jecek Świeca. - Na podstawie informacji z Włoch można już dzisiaj powiedzieć, że tzw. naprawa przynosi dalszy wzrost emisji szkodliwych substancji. Dlatego w najbliższym czasie przeprowadzimy w Polsce niezależne badania emisji tlenków azotu wybranych samochodów grupy Volkswagen. Wadliwe pojazdy muszą albo zostać skutecznie naprawione albo zniknąć z polskich ulic. Czas na zdecydowanie działania w tej sprawie.

Stowarzyszenie StopVW.pl jest również w przededniu złożenia do polskiego sądu pozwu zbiorowego przeciwko Volkswagenowi. Do tej pory do Stowarzyszenia zgłosiło się blisko tysiąc osób.
***

Afera Volkswagena wybuchła jesienią 2015 roku, a silniki niespełniające norm emisji spalin oraz wyposażone w nielegalne oprogramowanie, fałszujące pomiary, zamontowano w 11 milionach samochodów sprzedanych na całym świecie. W wyniku afery producent zaoferował blisko 15 miliardów rekompensaty amerykańskim klientom. W Europie producent zapowiedział akcję naprawczą. W Polsce sprawę bada m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Generalna Inspekcja Ochrony Środowiska.

Źródło: StopVW.pl, BEUC.eu, Centrum Prasowe PAP