Drukuj

Zdjęcie 2 Dzień Bez SamochoduZgodnie z najnowszym Barometrem Warszawskim, rekordowy odsetek mieszkańców stolicy (aż 89%) ocenia funkcjonowanie komunikacji miejskiej dobrze lub bardzo dobrze. Na taką opinię wpływa przede wszystkim przekonanie warszawiaków o stałej poprawie jakości transportu zbiorowego w mieście.

Zgodnie z szacunkami Zarządu Transportu Miejskiego, wszystkimi pojazdami komunikacji publicznej w Warszawie podróżuje obecnie ponad miliard pasażerów rocznie. Oprócz dwóch linii metra, tramwajów, SKM, pociągów czy rowerów miejskich, warszawiacy chętnie korzystają z rozwiniętej siatki połączeń autobusowych. Biorąc pod uwagę pracę przewozową (liczbę wozokilometrów), pojazdy te mają obecnie największy udział w komunikacji zbiorowej w Warszawie (51 proc.) Dzięki systematycznemu wprowadzaniu buspasów oraz uruchamianiu parkingów typu P+R, korzystanie z komunikacji autobusowej w Warszawie jest bezpieczne, sprawne i efektywne.

Przeprowadzone w 2015 r. Warszawskie Badanie Ruchu wykazało, że jednym samochodem porusza się po warszawskich ulicach średnio 1,3 osoby. W dwóch autobusach (9-metrowym i 18-metrowym) zmieści się tyle osób, ile zwykle podróżuje po Warszawie ponad 140 samochodami. Przykład eksperymentu pokazującego tę zależność przedstawiamy w materiale filmowym.

Podróżowanie komunikacją miejską to również wybór zdecydowanie bardziej ekologiczny. Samochód ze średnią liczbą pasażerów 1,3 emituje ok. 140 g/km dwutlenku węgla na osobę, natomiast nowy autobus z silnikiem wysokoprężnym, którym jedzie średnio 80 osób – 0,006 g/km tlenku węgla na osobę.  

Na popularność komunikacji publicznej wpływa nie tylko jakość i nowoczesność taboru autobusowego, ale również sieć parkingów typu Parkuj i Jedź, które funkcjonują w Warszawie od 2007 roku. Czternaście obiektów oferuje ponad 4,2 tys. miejsc parkingowych, a ich średnie zapełnienie dochodzi do 80 proc. - Doświadczenia wielu miast wskazują, że promocja transportu zbiorowego w większym stopniu przyczynia się do ograniczenia korków niż budowa nowych dróg czy mostów. Ta idea jest wcielana w życie również w Warszawie – podsumowuje Katarzyna Strzegowska, Zastępca Dyrektora ZTM w Warszawie. – Ważnym elementem systemu zrównoważonej i inteligentnej komunikacji miejskiej są parkingi typu Parkuj i Jedź. Znajdują się one przede wszystkim w sąsiedztwie głównych węzłów przesiadkowych – przy stacjach metra i kolejowych. Kierowcy mogą dojechać samochodem do parkingu, zostawić auto i kontynuować podróż komunikacją miejską. W taki sposób możemy realnie wpłynąć na ograniczenie liczby samochodów wjeżdżających do centrum miasta – dodaje Katarzyna Strzegowska.

Warszawiacy podróżujący komunikacją autobusową przyzwyczaili się już do rosnącego komfortu podróży, który zwiększa się m.in. dzięki inwestycjom w nowy tabor. Kursujące po warszawskich ulicach pojazdy są coraz nowsze i posiadają coraz więcej udogodnień dla pasażerów. Średni wiek autobusów, które przewożą pasażerów w Warszawie, skrócony został z 10,8 roku (2006 r.) do 6,66 roku (2015 r.). Pod koniec lipca 2016 r. na warszawskie ulice wyjechało 100 fabrycznie nowych, praktycznie nieemitujących spalin autobusów Mobilis, największego niezależnego operatora komunikacji miejskiej w stolicy.

– Cieszymy się, że wraz z nowym taborem możemy zaoferować pasażerom bardzo wysoki komfort podróży. Autobusy z naszego najnowszego taboru mają szereg udogodnień: klimatyzację, monitoring, biletomaty, ekrany LCD z informacją pasażerską oraz system głosowego zapowiadania przystanków, napisy w alfabecie Braille’a. Jak wiemy, zawsze bardzo istotnym elementem realizowania usługi transportowej jest aspekt ludzki, dlatego również dokładamy wszelkich starań, by nasi kierowcy zostali wszechstronne przeszkoleni, w tym również w zakresie kontaktu z pasażerami – powiedział Dariusz Załuska, Prezes Zarządu Mobilis Sp. z o.o.

Wyposażenie warszawskich autobusów zmieniało się z biegiem lat. Od 2013 roku wszystkie pojazdy dostosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz podróżujących z wózkami dziecięcymi. Pierwsze niskopodłogowe autobusy pojawiły się na warszawskich ulicach w 1994 roku. Obecnie to już standard.

Kluczową rolę odgrywa również sprawny system monitoringu, który istotnie zwiększa poziom bezpieczeństwa w pojazdach. Warunek ten spełnia już niemal trzy czwarte autobusów (72,14%) kursujących po warszawskich ulicach.

Współczesne autobusy to także multimedia, zaawansowane technologie i systemy, ułatwiające lokalizację taboru oraz wyświetlanie informacji pasażerskiej.

Źródło: ZTM, Mobilis