Drukuj

parkometrStrefa Płatnego Parkowania w Krakowie obejmuje ścisłe centrum miasta i obszary, które do niego przylegają. Wszędzie tam, gdzie deficyt miejsc postojowych jest znaczny. SPP była kilkakrotnie rozszerzana, ostatni raz w czerwcu 2015 roku. Poszczególne podstrefy, a jest ich aż dwanaście, istotnie się między sobą różnią, m.in. pod względem zajmowanej powierzchni, liczby mieszkańców czy miejsc postojowych. W całej strefie funkcjonuje jedna stawka opłat za parkowanie: 3 zł za pierwszą godzinę, 3,50 zł za drugą, 4,1 zł za trzecią i 3 zł za każdą następną.

Ostatnie dwie podstrefy, które w czerwcu dołączyły do krakowskiej SPP (P7 i P8), objęte zostały badaniami – tuż przed i jakiś czas po wprowadzeniu – dotyczącymi charakterystyki parkowania.

- Okazało się, że przeciętna zajętość miejsc parkingowych spadła o około 40 proc., natomiast na peryferiach strefy wzrosła o około 6 proc. – poinformowała Urszula Duda-Wiertel z Katedry Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej podczas międzynarodowych warsztatów PUSH&PULL. – Skróciła się średnia długość czasu parkowania o około 20 proc. Ostatnim korzystnym efektem było uporządkowanie parkowania w tym obszarze: zwiększyła się liczba pojazdów parkujących prawidłowo.

Monitorowanie strefy płatnego parkowania pozwala na zgromadzenie dużej ilości ważnych danych, co z kolei wpływa na jakość podejmowanych decyzji, które jej dotyczą. Można to robić na wiele sposobów, np. organizować pomiary patrolowe lub badania ankietowe, choć to czasochłonne zajęcie. Lepiej sprawdzą się w tym przypadku systemy automatyczne i gromadzenie danych z parkomatów, aplikacji mobilnych czy dotyczących wystawionych abonamentów.

Jednym z rozwiązań automatycznych są czujniki zajętości, które montuje się w jezdni w każdym miejscu parkingowym. Informacje z takiego systemu są bardzo precyzyjne, a dane mogą być przekazywane do centrali oraz użytkownikom za pomocą tablic informacyjnych lub aplikacji w smartfonach. – Problemem jest to, że musimy wszystkie miejsca w SPP mieć opomiarowane – podkreśliła Urszula Duda-Wiertel.

Montaż czujników lub kamer na całej powierzchni dość dużej SPP w Krakowie byłby bardzo kosztowny, więc zdecydowano się na wykorzystanie istniejącej już infrastruktury, a mianowicie parkomatów. Dane, zbierane za ich pomocą może nie są aż tak dokładne, ale również mogą być pomocne. Jednymi z ważniejszych informacji są: godzina rozpoczęcia i zakończenia parkowania oraz numer rejestracyjny pojazdu czy rodzaj wykonywanej transakcji.

Dzięki znajomości godziny rozpoczęcia i zakończenia parkowania można dowiedzieć się na jaki okres czasu w danym miejscu najczęściej kupowane są bilety oraz kiedy jest ich najmniej, a kiedy najwięcej. Z kolei dzięki numerom rejestracyjnym badacze wiedzą, czy w danym miejscu parkują raczej mieszkańcy miasta czy przyjezdni i czy pojazdy pojawiają się cyklicznie na dłuższy czas, czy też okazjonalnie. Oczywiście, dzięki znajomości lokalizacji każdego parkomatu, dane mogą zostać przypisane do konkretnego miejsca. Natomiast informacja o tym, czy kierowcy płacą częściej kartą czy gotówką, może pomóc w wyborze urządzeń w przypadku wymiany lub rozszerzenia strefy.

Jeśli dane pochodzą z parkomatów, mogą się niestety pojawić pewne nieścisłości:
- ponieważ użytkownik płaci z góry za określony czas postoju, może on przebywać tam krócej, a dane z urządzenia będą wskazywały czas, na jaki został wykupiony bilet;
- ponieważ bilety są ważne w całej strefie, kierowca może, kupując jeden bilet w jednym miejscu, przemieszczać się i parkować w różnych punktach strefy, co nie zostanie odnotowane;
- ponieważ osoby posiadające abonament nie korzystają z parkomatów, ich postoje nie są rejestrowane (a w Krakowie abonamentów jest bardzo dużo);
- ponieważ opłatę można wnieść również przez aplikację mobilną, parkomat nie odnotuje takiego postoju.

Najlepiej byłoby więc bazę danych uzupełniać z różnych źródeł: z parkomatów, aplikacji mobilnych, abonamentów i systemów automatycznych.

- Z tych wszystkich źródeł powstaje bardzo dokładna, kompleksowa baza danych, którą trzeba na bieżąco uaktualniać i wyciągać wszystkie podstawowe informacje o parkowaniu, które pozwolą na efektywne zarządzanie w strefie płatnego parkowania.

IH
(na podstawie informacji z warsztatów PUSH&PULL, które odbył się 15 września br. na Politechnice Krakowskiej)