Drukuj

edroga04480-kilometrowy odcinek autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa zostanie zrealizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Szacowany koszt realizacji to ok 3,6 mld zł. Umożliwi to wcześniejszą realizację tej inwestycji.

- Podstawową potrzebą jest dokończenie szkieletu komunikacyjnego kraju. Podjęliśmy zatem decyzję o przyspieszeniu realizacji ostatniego, brakującego fragmentu autostrady A1 łączącej północ i południe Polski. Odcinek z Tuszyna do Częstochowy pozwoli na pełne skomunikowanie polskich portów w Gdańsku i Gdyni z centralną i południową Polską, a także z naszymi południowymi sąsiadami: Czechami i Słowacją. Dzięki temu poprawi się konkurencyjność sektora gospodarki morskiej - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Dzięki szybszej realizacji możliwe będzie zakończenie budowy całego ciągu autostrady A1. Odcinek Tuszyn - Częstochowa jest ostatnim brakującym fragmentem tej autostrady, dzięki czemu kierowcy będą mogli korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego połączenia drogowego od Trójmiasta aż po granicę z Czechami.

Odcinek ten był we wcześniejszych latach planowany do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Podmioty, które zgłosiły chęć budowy i z którymi podpisano umowę, nie były jednak w stanie zapewnić finansowania na realizację tej inwestycji.

Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów 8 września 2015 r. PBDK 2014 – 2023, odcinek autostrady A1 od Tuszyna do końca obwodnicy Częstochowy został zaplanowany do realizacji przez drogową spółkę specjalnego przeznaczenia (dssp). Do powołania spółki konieczne byłoby jednak podjęcie szeregu czynności i zmian prawnych, technicznych i finansowych, także na poziomie europejskim. Na ten proces potrzeba dodatkowo co najmniej 2 lata, dlatego podjęta została decyzja o skierowaniu inwestycji do realizacji w systemie tradycyjnym. Oddanie do ruchu poszczególnych pododcinków jest planowane w latach 2020-2022.

Autostrada A1 Tuszyn – Częstochowa zostanie zrealizowana w ciągu wybudowanego pod koniec lat 80. XX wieku fragmentu A1 (odcinek Tuszyn - Piotrków Trybunalski) oraz dwujezdniowej drogi krajowej nr 1 o przekroju czteropasowym z drugiej połowy lat 70. XX wieku, zwanej "gierkówką" (odcinek Piotrków Trybunalski – Częstochowa).

***
1 lipca br. został udostępniony kierowcom 40-kilometrowy odcinek autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna. Pozwoliło to na wyprowadzenie ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi i odciążyło aglomerację łódzką.

Południowy odcinek A1 od Częstochowy (wraz z obwodnicą) do Pyrzowic o długości 57 km jest już w budowie. Oddanie do ruchu jest planowane w latach 2018-2019.

Łączna długość autostrady A1 to ponad 560 km. Jej ostatni brakujący odcinek z Tuszyna do Częstochowy będzie dopełniał sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce, łącząc autostrady A2 i A4, zapewniając skomunikowanie najważniejszych aglomeracji.
 
Autostrada A1 to jedna z kluczowych tras szybkiego ruchu w Polsce. Leży w ciągu międzynarodowej trasy E75 oraz w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. A1 jest jedyną autostradą w Polsce o przebiegu południkowym. Obecnie w eksploatacji jest 430 km autostrady (odcinki: Pruszcz Gdański – Piotrków Trybunalski oraz Pyrzowice – Gorzyczki).

Źródło: MIB