Drukuj

szydlo via carpatiaKomisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła raport europosła PiS Tomasza Poręby dotyczący rozwoju infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Unia Europejska dała tym samym zielone światło dla Via Carpatia, międzynarodowej drogi ekspresowej biegnącej z Litwy przez Polskę aż do Grecji wzdłuż wschodniej granicy UE.

Jest to pierwszy w historii PE kompleksowy dokument poświęcony w całości rozwojowi infrastruktury w tym regionie. - To bardzo istotne dla rozwoju Polski - mówiła premier Beata Szydło. - To są informacje, które w najbliższych latach będziemy przekuwali na konkretne projekty infrastrukturalne. Dzięki temu Polska północno-wschodnia i cała nasza ojczyzna będą się dynamicznie rozwijać

- Raport jest wielkim sukcesem i ważnym wydarzeniem dla Polski, które pozwoli skutecznie aplikować o środki Unii Europejskiej na stworzenie w Polsce rusztu komunikacyjnego połączeń drogowych i kolejowych - dodał minister Andrzej Adamczyk. - Kontynuujemy budowę tej sieci, skierowaliśmy do realizacji ostatnie brakujące odcinki autostrady A1, drogi S3 i S61 Via Baltica.

ViaCarpatiaW przyjętym dokumencie PE apeluje do Komisji i państw członkowskich o zajęcie się pilną potrzebą wzmocnienia infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE, od Estonii po Grecję. Działania takie powinny opierać się m.in. na realizacji projektu Via Carpatia, który należy w całości włączyć do sieci bazowej TEN-T, aby zapewnić mu finansowanie ze środków UE. PE zachęca też państwa członkowskie do finansowania tego projektu z wykorzystaniem wszystkich możliwych instrumentów finansowych, np. „Łącząc Europę” czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych.

- Poparcie Parlamentu Europejskiego dla budowy Via Carpatia oraz innych projektów infrastrukturalnych w Polsce Wschodniej jest nadzieją na ożywienie nie tylko gospodarki tego regionu, ale wszystkich krajów Europy Środkowej. Chcę podkreślić ogromne zainteresowanie naszych partnerów tym projektem - zaznaczył minister Adamczyk.

***

Via Carpatia to kluczowy transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji, a w przyszłości także Turcji i Ukrainy.

W raporcie podkreślono również konieczność realizacji innych projektów poprawiających skomunikowanie krajów wschodniej części UE, m.in. drogi Via Baltica i szlaku kolejowego Rail Baltica, pierwszego połączenia kolejowo-drogowego na linii Wschód-Zachód.

Via Baltica to z kolei fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego. Obydwa projekty zostały zakwalifikowane do sieci bazowej TEN-T.

Źródło: KPRM, MIB