Z końcem grudnia złożony został wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie projektu "Tramwaj dla Łodzi". Jego szacunkowa wartość to 675 mln zł, a dofinansowanie ma wynieść aż 411 mln zł.
Tramwaj dla Łodzi pozwoli na:
- remont oraz budowę około 11 km torowisk tramwajowych,
- zakup 30 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów,
- modernizację zajezdni tramwajowych na Chocianowicach,
- modernizację kilkunastu ulic w mieście.
Tramwaj dla Łodzi to projekt, którego pierwszym zadaniem jest przebudowa skrzyżowania Rydza-Śmigłego z ul. Dąbrowskiego.
W przyszłym roku łódzki magistrat chce ogłosić przetargi na przebudowę dalszego odcinka ul. Dąbrowskiego, od Rydza-Śmigłego w kierunku ul. Rzgowskiej, oraz al. Śmigłego-Rydza między trasą W-Z a ul. Przybyszewskiego.
Tramwaj dla Łodzi to bardzo duża inwestycja, która zostanie rozłożona na najbliższe lata.
Głównym celem projektu jest integracja systemu sieci tramwajowej w Łodzi, budowa brakujących dla efektywności sieci odcinków, poprawa stanu infrastruktury istniejących linii tramwajowych, a przez to poprawa jakości usług transportu zbiorowego, zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne oraz zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu miejskiego w podróżach ogółem w stosunku do transportu indywidualnego.
Składa się na niego wiele elementów:
1) budowa nowej linii tramwajowej w ul. Nowowęglowej od ul. Tramwajowej do włączenia w ul. Kopcińskiego wraz z przebudową wiaduktu na ul. Kopcińskiego (integracja nowego systemu tramwajowego zrealizowanego w ramach projektu pn. „Węzeł Multimodalny przy Dworcu Łódź Fabryczna” z istniejącym układem tramwajowym w ciągu ulic Kopcińskiego – Rydza – Śmigłego i dalej z Trasą W-Z),
2) przebudowa linii tramwajowej w ul. Kopcińskiego i al. Rydza – Śmigłego od wiaduktu do ul. Dąbrowskiego z wyłączeniem wcześniej zmodernizowanych odcinków (integracja z Trasą W-Z),
3) przebudowa torowiska wraz z niezbędną infrastrukturą w ulicach Przybyszewskiego na (od al. Rydza – Śmigłego do ul. Kilińskiego) oraz Dąbrowskiego (od al. Śmigłego – Rydza do ul. Rzgowskiej i dalej do pl. Niepodległości),
4) budowa torowiska w ul. Broniewskiego - połączenie tras tramwajowych w ul. Rzgowskiej i ul. Kilińskiego,
5) przebudowa torowiska w ul. Rzgowskiej na odcinku od Dąbrowskiego do Broniewskiego (integracja z Łódzkim Tramwajem Regionalnym),
6) przebudowa torowiska w al. Rydza-Śmigłego od ul. Dąbrowskiego do pętli wraz z budową zintegrowanego przystanku autobusowo - tramwajowego w okolicy Dworca Łódź Chojny (integracja z ŁKA),
7) usunięcie kolizji z infrastrukturą podziemną,
8) modernizacja układu zasilania,
9) zakup 30 nowoczesnych jednostek do obsługi linii komunikacyjnych,
10) modernizacja zajezdni tramwajowych:
- zwiększenie liczby miejsc postojowych w zajezdniach,
- budowa hali obsługi codziennej z torami i kanałami przeglądowymi,
- zakup i instalacja tokarni podtorowej,
- zakup nowoczesnej myjni z zamkniętym obiegiem wody,
- budowa hali myjni,
- wyposażenie nowej hali obsługi codziennej w urządzenia do sprzątania taboru,
- dostosowanie zapleczy technicznych zajezdni do obsługi nowoczesnego taboru.
Źródło: UM Łódź