Drukuj

edroga969W Małopolsce pojawią się nowoczesne, ekologiczne autobusy, komfortowe węzły przesiadkowe i parkingi Park&Ride, a także kolejne kilometry ścieżek rowerowych. Właśnie zakończył się nabór wniosków w konkursie, w którym na rozwój ekologicznego transportu Zarząd Województwa Małopolskiego przeznaczył prawie 260 mln zł. O dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego ubiegają się 44 projekty.  

Dzięki środkom unijnym z naszego regionalnego programu operacyjnego mieszkańcy Małopolski zyskają autobusy, które są nie tylko wygodne i nowoczesne, ale przede wszystkim bardziej ekologiczne. Powstaną także kolejne parkingi Park&Ride, szczególnie w pobliżu dworców kolejowych. Realizowany jest też ambitny program budowy ścieżek rowerowych. Do 2020 roku Małopolanie będą mieć do dyspozycji ok. 1000 km tras.

Rozwój transportu kolejowego i drogowego to jeden z najważniejszych priorytetów samorządu województwa. Dlatego na kontynuację tych działań zarezerwowano 390,5 mln euro w regionalnym programie operacyjnym, a na sam niskoemisyjny transport miejski przeznaczono dodatkowo 140 mln euro. W zakończonym właśnie konkursie o unijne wsparcie mogły ubiegać się samorządy lokalne oraz podległe im przedsiębiorstwa, które świadczą publiczne usługi transportowe w małopolskich miejscowościach. Jednak prawo startu w tym naborze miały tylko te projekty, które uzyskały wcześniej pozytywną ocenę forów subregionalnych. Konkurs nie obejmował Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego.

Dzięki temu rozwiązaniu, zgłoszone w konkursie projekty są dostosowane do lokalnych potrzeb. Oprócz tego mają też pomóc w ograniczeniu emisji szkodliwych substancji do powietrza. Dlatego wiele ze złożonych wniosków obejmuje zakup nowoczesnych, ekologicznych autobusów. O takie dofinansowanie starają się m.in. samorządy z Sądecczyzny, Podhala, ziemi tarnowskiej i Małopolski Zachodniej. Kilka gmin, m.in. Krzeszowice, Wadowice i Grybów, postawiło natomiast na budowę parkingów Park&Ride, aby zachęcić mieszkańców do jeszcze liczniejszego korzystania z kolei. Przesiadkę z samochodów do pociągów mają też usprawnić kolejne automaty do sprzedaży biletów czy systemy informacji dla pasażerów. Nie obejdzie się też bez przebudowy kluczowych dla regionu węzłów przesiadkowych, np. w Zakopanem, gdzie ma powstać centrum przesiadkowe przy dolnej stacji kolejki linowej na Kasprowy Wierch, które zintegruje komunikację kolejową i autobusową w stolicy Podhala. Do konkursu zgłoszono też wiele projektów obejmujących budowę nowych tras rowerowych i ścieżek pieszo-rowerowych.

Projekty do realizacji zostaną wybrane w czerwcu 2017 roku.

Źródło: Urząd Marszłkowski Województwa Małopolskiego