Drukuj

35980157585 d420316040 bBezpieczeństwo i komfort na drodze oraz wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta – to główne cele otwartej dzisiaj (17 lipca) obwodnicy Inowrocławia. Inwestycja została oddana do użytku przed zakładanym w umowie terminem. Symboliczną wstęgę przeciął m.in. wiceminister rozwoju Witold Słowik, wojewoda Mikołaj Bogdanowicz, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk, parlamentarzyści oraz samorządowcy.

Nowa trasa omija miasto od wschodu i znacznie skraca czas przejazdu na trasie Toruń – Poznań. Inwestycja polegała na budowie prawie 19-kilometrowej trasy posiadającej po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W ramach zadania powstały 3 węzły drogowe (Latkowo, Jacewo i Tupadły), kilkanaście obiektów inżynierskich, a także przebudowano istniejącą sieć dróg lokalnych. W ramach prac wykonano też  wiele urządzeń ochrony środowiska. Celem inwestycji było wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta, zapewniając równocześnie bezpieczeństwo i wysoki komfort podróżowania.

Oprócz obecnie oddanego do ruchu odcinka obwodnicy, planowany jest jeszcze do realizacji prawie 5-kilometrowy odcinek trasy między drogami krajowymi nr 15 i 25 stanowiący północne obejście miasta.

Obwodnica-Inowroclawia-1Obwodnica-Inowroclawia-2Obwodnica-Inowroclawia-3zdjecie-4
- Jest to bardzo ważna inwestycja dla całego regionu, dla miasta Inowrocławia, ale także dla powiatu – jednego z większych w województwie. Z reguły jest problem z terminowym wykonaniem inwestycji, tym bardziej na uwagę zasługuje fakt, że mamy tu do czynienia z inwestycją wykonaną przed czasem. W momencie powstania obwodnicy Inowrocławia szereg dróg krajowych, obecnie remontowanych przez GDDKiA, zostanie przekazanych pod administrację samorządu. Jest to wartość 11 mln zł, która zostanie w powiecie. Już zostały przygotowane programy inwestycyjne na drogę nr 15 i 25, których remont jest nie mniej ważny niż powstanie obwodnicy - chodzi o dobre skomunikowanie z autostradą A1 i powstającymi S5 i S10 – powiedział wojewoda Mikołaj Bogdanowicz.

- Obwodnica została w dużej mierze sfinansowana ze środków unijnych, z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. W oparciu o pakiet dedykowany GDDKiA jest realizowanych 16 inwestycji w całej Polsce, w ramach tego projektu zrealizowana już została obwodnica Brodnicy. Dzisiaj otwieramy obwodnicę Inowrocławia. Te dwie obwodnice znajdujące się na drodze krajowej nr 15 z pewnością usprawnią ruch tranzytowy, jak również przyczynią się do lepszego skomunikowania miast i wyprowadzenia ruchu z centrum, co jest szczególnie istotne dla Inowrocławia – miasta uzdrowiskowego. Druga część pakietu środków dedykowana jest miastom na prawach powiatu, w postaci konkursów. Dofinansowanie otrzymało już 28 miast – mówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Witold Słowik.

- Nie jest to ostatnia inwestycja, która będzie realizowana na ziemi inowrocławskiej. Liczę, że w ciągu najbliższych tygodni uda się podpisać umowę na tzw. łącznik obwodnicy, istotny dla całej tej części naszego województwa – powiedział członek sejmowej komisji infrastruktury poseł Piotr Król.

Umowę na budowę obwodnicy podpisano 5 listopada 2014 roku na okres 27 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych. Zadanie polegało na budowie prawie 19 km trasy posiadającej po dwa pasy w obu kierunkach. Nowy odcinek obwodnicy jest zlokalizowany na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, w powiatach: Inowrocławskim i Mogileńskim, na terenach gmin: Inowrocław, Miasto Inowrocław, Kruszwica, Strzelno. Ogólny koszt inwestycji to ponad 359 mln zł. Wykonawcą było konsorcjum firm: Mirbud S.A. oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów „Erbedim” Sp. z o.o., a głównym podwykonawcą Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia SA.

Źródło: Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki, GDDKiA