Drukuj

edroga127Na Woli, Targówku i Pradze Południe trwa rozbudowa II linii metra co wiąże się ze zmianami w ruchu drogowym i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Zmiany w ruchu były wprowadzane sukcesywnie od wiosny zeszłego roku i dziś obejmują już wszystkie place budów. W kolejnych miesiącach organizacja ruchu może być jeszcze zmieniana w miarę kolejnych etapów robót ale nie będą to już tak duże zmiany jak te już wprowadzone.

W warszawskim ratuszu działa zespół złożony z przedstawicieli Biura Polityki Mobilności i Transportu, Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Transportu Miejskiego, dzielnicy Wola i Bemowo oraz wykonawcy zachodniego odcinka metra, który kontroluje w terenie i analizuje zmiany w ruchu właśnie w tym rejonie Warszawy – tu wpływ zmian poruszanie się samochodów i komunikacji miejskiej był największy. Zaproponowano dwie korekty: skrócony zastał buspas na ul. M. Kasprzaka w kierunku centrum – efektem jest poprawa przejazdu pojazdów indywidualnych bez pogorszenia ruchu autobusów. Druga korekta to wprowadzenie trzeciego pasa ruchu na ul. M. Kasprzaka przed skrzyżowaniem z al. Prymasa Tysiąclecia.

Budowa na Woli…
Plac budowy stacji metra „Księcia Janusza” obejmuje ul. Górczewską pomiędzy ul. Deotymy a wjazdem do centrum handlowego. Na tym odcinku możliwy jest wyłącznie ruch autobusów, taksówek i pojazdów z identyfikatorami MW. Natomiast na wysokości Parku Moczydło budowana jest wentylatornia i zamknięta została jezdnia ul. Górczewskiej normalnie prowadząca w stronę Bemowa. Ruch w obydwu kierunkach odbywa się na drugiej jezdni. Ulicą Elekcyjną w kierunku południowym, czyli do ul. Wolskiej mogą poruszać się wszyscy bez ograniczeń, na skrzyżowaniu z ul. Wolską muszą się rozjechać w prawo lub w lewo. Wjazd na ul. Elekcyjną w kierunku północnym (w ciągu dnia) możliwy jest tylko autobusów, taxi i MTON.

Autobusy z Nowego Bemowa oraz z osiedla Jelonki zostały skierowane na trasy objazdowe prowadzące ul. Elekcyjną, M. Kasprzaka i Prostą. Autobusy z rejonu ul. Redutowej i Jana Olbrachta zamiast ul. Górczewską kursują ulicami Redutową, M. Kasprzaka i Prostą. W celu ułatwienia dojazdu do centrum oraz do metra mieszkańcom Jelonek została wzmocniona komunikacja autobusowa na ul. Połczyńskiej i M. Kasprzaka, a ul. Wolską jeździ więcej tramwajów. Na ulicach Elekcyjnej, Połczyńskiej, M. Kasprzaka i Prostej (do Ronda I. Daszyńskiego) został wytyczony buspas.

Plac budowy stacji „Młynów” całkowicie zajmuje ul. Górczewską od ul. Płockiej do al. Prymasa Tysiąclecia, a budowa stacji „Płocka” wiąże się z zamknięciem ul. Płockiej na odcinku od ul. Wolskiej do Ludwiki. Dodatkowo, na ul. M. Kasprzaka trwa budowa szybu wydobywczego dla tarcz TBM drążących tunele II linii metra. Tarcze będą drążyły tunele z budowanej stacji Księcia Janusza w kierunku stacji Rondo Daszyńskiego. Gdy dotrą na ul. M. Kasprzaka i skończą pracę trzeba będzie je wyjąć spod ziemi. Dlatego na końcu komory torów odstawczych za stacją wybudowany zostanie szyb, przez który dźwig wydobędzie rozmontowane tarcze. Zamknięty dla ruchu został fragment północnej jezdni ul. M. Kasprzaka za skrzyżowaniem z ul. Karolkową. Ruch w kierunku Bemowa odbywa się tymczasową jezdnią wybudowaną w pasie dzielącym. Dodatkowo, w godzinach nocnych (22.00 – 6.00) na odcinku pomiędzy ulicami Karolkową a Skierniewicką wyłączone z ruchu są skrajne lewe pasy (wzdłuż torowiska tramwajowego) obydwu jezdni ul. M. Kasprzaka. Tramwaje nie kursują w ciągu ulic Prosta – M. Kasprzaka – Skierniewicka na odcinku od Ronda ONZ do ul. Wolskiej.

… i na Targówku
Na Targówku trwa budowa dwóch stacji metra. Wyłączone z ruchu są skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ulicami Trocką i M. Ossowskiego. Objazd zamkniętych ulic prowadzi ulicami Gorzykowską, Handlową i Kołową. Na ul. Gorzykowskiej i Handlowej (pomiędzy Kołową a Święciańską, w kierunku Radzymińskiej) funkcjonuje bus pas. Na Pradze zamknięty jest jednokierunkowy fragment ul. Targowej pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Wileńską i 11 Listopada. Objechać go można jadąc ulicami: Wileńska – Inżynierska; al. „Solidarności” – Jagiellońska – Ratuszowa lub al. „Solidarności” – Szwedzka. Autobusy linii: 166, 169, 170, 338 oraz nocnej N03 (tylko w kierunku krańca PL. HALLERA, BRÓDNO-PODGRODZIE, RONDO STARZYŃSKIEGO, NOWODWORY) skręcają z ul. Targowej w ul. Wileńską i dalej jadą ul. Inżynierską. Natomiast linie nocne N14 i N64 (tylko w kierunku krańca OLESIN i CHOSZCZÓWKA / BAZYLIAŃSKA / PŁYTOWA) kursują al. „Solidarności” i ul. Jagiellońską.

Inne inwestycje
Nadal będą trwały roboty na Trasie Świętokrzyskiej – prawie gotowy jest już nowo wybudowany odcinek pomiędzy Kijowską a Zabraniecką, otwarcie we wrześniu. Na ul. J. Zamoyskiego trwają prace związane z budową kolejnego odcinka trasy. We wrześniu planowane jest przełożenie ruchu na nową jezdnię i rozpoczęcie przebudowy starej jezdni ul. Lazurowej. Roboty będą trwały także na ciągu Marsa-Żołnierska. Kierowcy jeżdżą już nową jezdnią ul. Żołnierskiej (rozpoczęła się przebudowa starej). Do połowy września zwężona będzie ul. Rekrucka – ruch będzie możliwy tylko w kierunku Korkowej, objazd do Marsa będzie odbywał się ul. Okularową. Jeszcze w tym roku planowane jest włączenie do ruchu nowego wiaduktu. Do 9 września zamknięta dla ruchu jest ul. Namysłowska od ul. Ratuszowej do ul. S. Starzyńskiego. Węziej jest także na ul. Marynarskiej, trwa przebudowa tej ulicy. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał już umowę na modernizację ul. Łodygowej i przygotowuje się do zawarcia umowy z wykonawcą przebudowy ul. Głębockiej. Po wakacjach na Woli kontynuowane będą prace związane z remontem kolejowej linii obwodowej. Ulica Obozowa jest przejezdna, a od 4 września wrócą na nią tramwaje. Zwężone są ulice Wolska i M. Kasprzaka na wysokości przebudowywanych wiaduktów kolejowych. Natomiast na Ursynowie trwają prace związane z budową przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad południowej obwodnicy miasta. Jesienią należy spodziewać się kolejnych zmian w ruchu, także w Wilanowie i Wawrze.

Źródło: UM Warszawa