Drukuj

Szczęśliwa Kartuska1 2017 10 17 schemat1Dwupasowe rondo na skrzyżowaniu ulic Kartuskiej i Szczęśliwej w Gdańsku zostało przekształcone w rondo zbliżone do turbinowego. Zmiana ta ma upłynnić ruch oraz poprawić bezpieczeństwo pieszych i kierowców w tym rejonie.

Po wprowadzeniu na rondzie na skrzyżowaniu ul. Kartuskiej i ul. Szczęśliwej nowego oznakowania pionowego i poziomego obowiązuje na nim organizacja ruchu zbliżona do tej, która jest właściwa dla rond turbinowych.

Rondo turbinowe to takie rondo, na którym potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Oznacza to, że kierowcy przed wjazdem na rondo muszą dokonać wyboru odpowiedniego kierunku jazdy, a co za tym idzie właściwego pasa ruchu i poruszać się nim cały czas aż do zjazdu z ronda. Taka organizacja ruchu ma upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

Pierwsze klasyczne rondo turbinowe w Gdańsku powstało w 2009 roku na skrzyżowaniu ulic Nowatorów i Budowlanych. Obecnie w ciągu dobry korzysta z niego około 30 tysięcy pojazdów. W mieście mamy też ronda dwupasmowe, na których wprowadzono zmiany w organizacji ruchu zbliżone to tych, które obowiązują na rondach turbinowych. W przeciwieństwie do klasycznych rond turbinowych, na których geometria narzuca prowadzenie ruchu, mają one okrągłą wyspę centralną oraz dodatkowe oznakowanie poziome.

- Takie rondo powstało właśnie na skrzyżowaniu ulic Kartuskiej i Szczęśliwej – wyjaśnia Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Ruch pojazdów jest tu wyznaczony przede wszystkim za pomocą oznakowania poziomego. Kierowca wjeżdżający na rondo z prawego pasa ruchu może pojechać prosto lub w prawo, cały czas trzymając się wyłącznie zewnętrznego pasa ronda. Natomiast kierowca wjeżdżający na rondo z lewego pasa ruchu może wykonać tylko lewoskręt, przy czym dzięki zastosowaniu spiralności toru jazdy zostanie w odpowiednim momencie bezkolizyjnie przekierowany na zewnętrzny pas ruchu na rondzie, prowadzący do wybranego wylotu.

Obecnie w Gdańsku jest kilka rond, na których wprowadzono organizację ruchu zbliżoną do tej, która obowiązuje na rondach turbinowych:
- rondo przy Ergo Arenie - skrzyżowanie ulic Droga Zielona, Łokietka, Plac Dwóch Miast i Gospody (powstało w czerwcu 2011 r.)
- rondo na Węźle Marynarki Polskiej – skrzyżowanie ulic Marynarki Polskiej, Uczniowskiej, Wielopole i Alei Maciej Płażyńskiego (powstało w kwietniu 2016 r.)
- rondo Węzeł Ku Ujściu – skrzyżowanie ulic Ku Ujściu i Sucharskiego (powstało w sierpniu 2016 r.; wcześniej było rondem dwupasmowym)
- rondo przy Intelu – skrzyżowanie ulic Słowackiego i „nowa” Słowackiego (powstało we wrześniu 2017 r.; wcześniej było rondem dwupasmowym)
- rondo przy Auchan – skrzyżowanie ulic Szczęśliwej i Kartuskiej (powstało w październiku 2017 r.; wcześniej było rondem dwupasmowym).

Źródło: GZDiZ