Drukuj

DSC01198Po raz pierwszy w Gdańsku zastosowana zostanie nowa metoda łączenia szyn tramwajowych polegająca na ich zgrzewaniu. Prace związane z montażem nowych odcinków szyn wykonanych tą metodą już trwają na torach przy ul. Wały Jagiellońskie oraz na al. Armii Krajowej.

- Dotychczas tory tramwajowe były łączone metodą spawania termitowego – wyjaśnia Paweł Podgórski, starszy inspektor Nadzoru Inwestorskiego w Dziale Utrzymania Infrastruktury Tramwajowej i Autobusowej Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. – Rozwiązanie polegające na zgrzewaniu szyn tramwajowych jest trwalsze od dotychczas stosowanej metody, ponieważ po wykonaniu zgrzeiny (styku), szyna ma taką samą twardość na całej swojej długości. Poza tym mamy tu do czynienia tylko z materiałem rodzimym, bez materiału obcego stosowanego w metodzie spawania termitowego.

Metoda zgrzewania szyn jest od lat z powodzeniem stosowana na kolei. Gdańsk ma szansę stać się miastem pionierskim w stosowaniu tego rozwiązania w infrastrukturze tramwajowej na skalę kraju, a także Europy.

Pierwsze próby zgrzewania szyn tramwajowych w Europie odbyły się w październiku 2016 roku w Gdańsku na torach przeznaczonych wyłącznie do testów. Następnie zgrzeiny trafiły do Centrum Diagnostyki PKP PLK, gdzie były poddane ocenie oraz próbom wytrzymałościowym. Uzyskały pozytywny wynik, dzięki czemu można je zastosować na istniejącej infrastrukturze tramwajowej w Gdańsku. Nowe rozwiązanie ma wpłynąć na wydłużenie czasu użytkowania torów i zmniejszenie ich awaryjności.

Wykonawcą zgrzewania szyn tramwajowych jest firma STRABAG Rail, która ma doświadczenie w tego typu pracach na kolei.

Źródło: GZDiZ