Drukuj

edroga964Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na przygotowanie studium wykonalności, analizy finansowej oraz wielobranżowej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej miejskiego parkingu podziemnego na Ochocie. W ramach programu budowy miejskich parkingów powstanie ponad 2 tys. miejsc parkingowych.

 

To już trzeci miejski parking, którego budowę przygotowuje miasto – wcześniej ogłoszone zostały przetargi na dokumentacje parkingu na Woli pod boiskiem szkolnym przy Zespole Szkół nr 7 im. Szczepana Bońkowskiego przy ulicy Chłodnej 36/46 oraz na Mokotowie przy ul. Orzyckiej. W czerwcu Rada Warszawy przeznaczyła na program budowy miejskich parkingów 25 mln zł. W sumie na program zostanie zarezerwowane 200 mln zł, co pozwoli na wybudowanie w ciągu najbliższych lat ok. 10 parkingów na ponad 2 tys. miejsc.

Parking, a nad nim boisko
Kolejny parking powstanie pod boiskiem szkolnym na terenie Szkoły Podstawowej nr 97 im. Leona Kruczkowskiego przy ul. Spiskiej na Ochocie. Parking będzie dwupoziomowy, a koncepcja ma obejmować także odtworzenie oraz zagospodarowanie poziomu terenu oraz wyposażenie w urządzenia (m.in. boisko do koszykówki, siatkówki, bieżnie, siłownia plenerowa). Parking ma mieć co najmniej 400 miejsc parkingowych, w tym również dla osób niepełnosprawnych, oraz co najmniej cztery stanowiska umożliwiające ładowanie samochodów elektrycznych; będą także co najmniej trzy równoległe stanowiska postojowe typu „Kiss and Ride”. Otwarcie ofert w przetargu nastąpi 4 grudnia, a wybrany wykonawca będzie miał 120 dni od daty podpisania umowy na zrealizowanie zamówienia. Budową parkingów zajmuje się pion inwestycyjny Zarządu Transportu Miejskiego, późniejszym zarządzaniem natomiast Zarząd Dróg Miejskich.

Przyjaźniejsze ulice
Ulice i place to nie tylko trasy komunikacyjne, ale także miejsca, które można wykorzystywać do organizacji imprez kulturalnych, spacerów, wydarzeń miejskich, integracji społeczności lokalnych itp. Warszawa będzie się zmieniała – rewitalizacja ulic, placów sprawi, że będą przyjaźniejsze dla mieszkańców i turystów. Ulice Nowy Świat, Francuska, Świętokrzyska są tego najlepszym przykładem. Zwiększanie przestrzeni przeznaczonych dla pieszych umożliwi nadawanie ulicom i placom tradycyjnych funkcji społecznych, kulturowych, estetycznych. Ich różnorodność będzie kształtować wizerunek Warszawy, a także przesądzać o atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej. Aktywne działania w tym kierunku, oprócz oczywistych korzyści związanych ze zwiększeniem stopnia integracji społecznej, poprawą jakości życia w mieście, będą przynosić korzyści związane z rosnącą atrakcyjnością strefy śródmiejskiej do zamieszkania.

Pojazdy zajmują przestrzeń publiczną co utrudnia przekształcenia miejskich placów i ulic. Utrudnia to także poprawę warunków ruchu pieszego, rowerowego i funkcjonowania komunikacji miejskiej. Stopniowo miasto będzie dążyło do zmiany sposobu parkowania i zastąpienia parkowania na chodnikach parkowaniem na pasach postojowych i w zatokach, a także na parkingach wydzielonych. Parkingi podziemne będą elementem tych zmian, usytuowanie ich w miejscach największego deficytu pozwoli na zwiększenie liczby miejsc parkingowych dla mieszkańców i na uwolnienie przestrzeni miejskiej przeznaczenie jej na inne cele, m.in. związane z ruchem pieszym i rowerowym oraz rozwojem społecznych i kulturowych funkcji ulic. Dostępność miejsc będzie można sprawdzić w Systemie Zarządzania Parkowaniem np. za pomocą aplikacji na smartfony. System będzie zbierać informacje o wolnych miejscach w SPPN ale także na wydzielonych innych parkingach miejskich, np. parkingach Zarządu Terenów Publicznych. Ułatwi to znalezienie miejsca do parkowania a tym samym zmniejszy liczbę aut krążących po mieście w poszukiwaniu miejsca – według szacunków ZDM ok. 30 proc. ruchu w centrum generują kierowcy szukający miejsc postojowych.

Źródło: UM Warszawa