Drukuj

vetrurilo next2To był wyjątkowo udany sezon dla systemu rowerów miejskich w Warszawie. Nowe rowery Veturilo wypożyczano ponad 5 mln razy, oddano do użytku kładkę pod mostem Łazienkowskim, a sieć tras rowerowych powiększyła się do ponad 530 km.

 

- Ten rok dobitnie pokazał, że „jedziemy” we właściwym kierunku. Rozbudowaliśmy system miejskich rowerów, zwiększając liczbę rowerów i stacji Veturilo, a na ulice Warszawy wyjechało 100 jednośladów elektrycznych. Wybudowaliśmy i wyremontowaliśmy blisko 50 kilometrów tras rowerowych, powstała kładka rowerowa pod mostem Łazienkowskim i wybraliśmy projektanta mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę. A nasze rowery wypożyczano aż 5 136 388 razy – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.

Ponad 530 km tras rowerowych
W tym roku wybudowano i wyremontowano blisko 50 km tras rowerowych, z czego 5,5 km stanowiły projekty z budżetu partycypacyjnego.

Powstały m.in. drogi dla rowerów na Polu Mokotowskim, ul. Powsińskiej, ul. Marsa i al. Jerozolimskich a remont przeszły trasy na ulicach: Modlińskiej, Szaserów, Roentgena, Ciszewskiego oraz w alei Wojska Polskiego.

Otwarto kładkę pieszo-rowerową pod mostem Łazienkowskim i Bulwary Wiślane, a na ponad 30 ulicach jednokierunkowych trwa właśnie dopuszczanie ruch rowerów „pod prąd”. Rozstrzygnięto także konkurs na projekt pierwszej pieszo-rowerowej przeprawy przez Wisłę, która do 2020 r. powstanie na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei (wygrała pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy).

- Każdego roku pracujemy intensywnie nad poprawą jakości stołecznej infrastruktury rowerowej. Dziesiątki kilometrów nowych tras powstają m.in. dzięki wsparciu Unii Europejskiej w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Cieszy fakt, że wzrost nakładów na infrastrukturę idzie w parze z wzrostem ruchu rowerowego w mieście. Pokazuje to, że nasze działania mają głęboki sens – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

W 2018 roku będą wytyczane kolejne pasy i kontrapasy, uspokajany ruch na lokalnych ulicach. Rozpocznie się budowa ok. 24 km nowych tras rowerowych, w tym drogi wzdłuż Wiertniczej, Połczyńskiej, Puławskiej czy w ciągu ulic Szaserów-Mińska-Dwernickiego. Kontynuowane będą też prace przy już trwających inwestycjach (budowa i remont ponad 50 kilometrów infrastruktury rowerowej). Oznacza to, że łącznie w przyszłym roku w budowie lub remoncie będzie blisko 70 km tras.

Rekordowe Veturilo
W zakończonym właśnie szóstym sezonie użytkownicy mogli korzystać z 355 nowych stacji i ponad 5 tys. jednośladów - w tym 100 rowerów elektrycznych, 60 rowerków dziecięcych i 45 tandemów.

Od marca do końca listopada rowery były wypożyczane 5 136 388 razy, a do grona użytkowników dołączyło 164 tys. osób. Łącznie od startu systemu w sierpniu 2012 r. miejskie rowery wypożyczano 13 055 944 razy, a w systemie jest już 610 tys. użytkowników.

- Wyniki Veturilo oszałamiają. W systemie zarejestrowany jest już niemal co trzeci warszawiak! Doskonale sprawdziły się rowery elektryczne, które wyróżniają stołeczny system od pozostałych. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce i całej Europie Środkowo-Wschodniej i jesteśmy dumni, że to właśnie Warszawa wdrożyła ten system. W ciągu niespełna trzech miesięcy zostały one wypożyczone ponad 38 tysięcy razy, co daje średnio ponad 380 wypożyczeń na jeden rower – dodaje Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska S.A., operatora Veturilo.

Najlepszym miesiącem w historii Veturilo był czerwiec br. w którym odnotowano aż 868 350 wypożyczeń - średnio 28 945 na dobę, 1206 na godzinę i ponad 20 na minutę. A najlepszym dniem sobota, 20 maja. Tego dnia z Veturilo skorzystano aż 42 228 razy, co oznacza, że średnio przez całą dobę rowery Veturilo były wypożyczane co 2 sekundy.

Średni czas jednego wypożyczenia to 21 minut i 12 sekund. Najpopularniejszym rowerem był standardowy rower Veturilo o numerze 25508, który wypożyczono aż 2131 razy. Dużą popularnością cieszyły się także tandemy (32 tysiące wypożyczeń) i rowery dziecięce (12 tysięcy wypożyczeń).

Najpopularniejsze stacje sezonu 2017:
• Plac Wileński
• Arkadia
• al. Niepodległości - Batorego
• Rondo Jazdy Polskiej
• Rondo Waszyngtona - Stadion Narodowy

Najpopularniejsze trasy:
• al. Niepodległości - Batorego do Stefana Banacha - UW
• Marymoncka - Dewajtis do Dewajtis - UKSW
• Stefana Banacha - UW do al. Niepodległości - Batorego
• Dewajtis - UKSW do Marymoncka - Dewajtis
• Plac Hallera - Dąbrowszczaków do Plac Wileński

Najpopularniejsze stacje rowerów elektrycznych: Metro Nowy Świat – Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik i Plac Trzech Krzyży. Najpopularniejsza trasa pokonywana na elektrycznych Veturilo: Topiel – Tamka do stacji Metro Nowy Świat – Uniwersytet.

W przyszłym roku rowery wrócą na stołeczne ulice już w marcu, a system powiększy się m.in. o 11 nowych stacji sponsorowanych przez PKN Orlen.

W ciągu jedenastu lat w stolicy wybudowanoi zmodernizowano ponad 338 km infrastruktury rowerowej. Sieć rowerowa w stolicy ma już ponad 531 km (w tym 401 km dróg dla rowerów, 68 km ciągów pieszo-rowerowych i 62 km pasów, kontrapasów i kontraruchu). Niemal 2/3 z nich ma nawierzchnię asfaltową.

Popularność roweru jako środka transportu systematycznie rośnie – w 2015 roku Warszawskie Badanie Ruchu wykazało, że na rowerze odbywa się 3,8% podróży niepieszych, a dziś udział ten szacuje się już na 5,5%.

Źródło: UM Warszawa