Drukuj

DSC01198W Krakowie zakończyły się prace związane z opracowaniem projektu budowlanego linii tramwajowej KST etap III (os. Krowodrza Górka – Górka Narodowa) wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ulicy Opolskiej. Wykonawca rozpoczął działania związane z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRiD). Rozpoczęcie prac planowane jest w czwartym kwartale 2018 roku.

 

To jedna z najważniejszych miejskich inwestycji. Połączy ona północną część Krakowa z centrum. W jej ramach zostanie wybudowane torowisko o długości około 5,5 km oraz 5 km jezdnia. Projekt zakłada oprócz budowy linii tramwajowej także rozbudowy ulic: H. Pachońskiego, Siewnej, Bociana. Dodatkowo w ramach robót wybudowany zostanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa – od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

W ramach prac ujęta została również budowa nowych obiektów inżynierskich: tunelu w ciągu ul. Opolskiej, estakady nad potokiem Sudoł, kładki dla pieszych na wysokości ul. Szopkarzy i W. Danka, mostów na rzece Białucha i na potoku Bibiczanka, wiaduktu pod linią kolejową z przeznaczeniem dla tramwajów, rowerzystów i pieszych. W ramach inwestycji powstaną aż 3 parkingi typu park&ride, przy pętli na Górce Narodowej (300 miejsc) i dwa mniejsze na około 100 samochodów (jeden na wysokości pętli Krowodrza Górka, drugi w rejonie ul. Szopkarzy przy ul. H. Pachońskiego).

Zakończenie prac planowane jest na czwarty kwartał 2020 roku. Inwestycja jest finansowana z budżetu miasta oraz środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Koszt to około 380 mln zł.

Obecnie opracowany został projekt budowlany dla tej inwestycji. Największym wyzwaniem było dopasowanie projektowanego układu drogowego i tramwajowego do istniejącego zagospodarowania terenu.

Wykonawca odpowiedzialny jest za wykonanie projektu inwestycji, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, budowę linii tramwajowej KST etap III, budowę 2-poziomego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej oraz towarzyszącą infrastrukturę drogową.

- Budowa KST etap III jest kluczową inwestycją dla mieszkańców tej części miasta. Została zaprojektowana z uwzględnieniem rosnących potrzeb transportowych Krakowa. Projekt jest tak przystosowany, aby można było realizować 520 kursów na dobę – powiedział Andrzej Mikołajewski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Źródło: UM Kraków