Drukuj

Hanna Gronkiewicz Waltz Prezydent Warszawy na sesji absolutoryjnejRozbudowa II linii metra, modernizacje dróg oraz budowa szkół, przedszkoli i żłobków to najbardziej strategiczne inwestycje w 2017 roku. 14 czerwca stołeczni radni głosowali w srawie sprawozdania i udzielenia absolutorium z wykonania budżetu m.st. Warszawy za ubiegły rok.

 

Tradycyjnie najwięcej środków stolica przeznaczyła na edukację oraz transport publiczny. Miasto, realizując politykę wsparcia dla rodzin, od września 2017 r. wprowadziło bezpłatną komunikację miejską dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, warszawski bon żłobkowy, a także bezpłatne zajęcia w warszawskich przedszkolach. Ponadto obniżone zostały ceny biletów długookresowych dla pasażerów dojeżdżających do Warszawy z okolicznych gmin. Warszawa pełni rolę lidera w pozyskiwaniu środków rozwojowych. Łącznie wraz z miejskimi spółkami od 2004 r. pozyskano z Unii Europejskiej do budżetu miasta ok. 17,5 mld zł.

– W latach 2007-2017 z samego budżetu miasta, nie licząc inwestycji realizowanych przez spółki komunalne, wydaliśmy blisko 21,5 mld zł - powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy. - Realizowane przez nas inwestycje mają znaczny wpływ na rozwój naszego miasta. Mądrze inwestując pieniądze warszawiaków i skutecznie je pozyskując ze środków europejskich, zwiększamy poziom życia mieszkańców stolicy i tworzymy dziesiątki tysięcy miejsc pracy.

Wydatki na inwestycje
W 2017 roku miasto przeznaczyło na inwestycje 1,94 mld zł. To o 643 mln zł więcej niż w 2016 r. Plan inwestycyjny został zrealizowany na poziomie 93 proc. Na inwestycje ogólnomiejskie wydano w zeszłym roku 1,338 mld zł, a wydatki na inwestycje dzielnicowe w ubiegłym roku wyniosły 602 mln zł. Inwestycje w infrastrukturę lokalną były najwyższe od 7 lat i porównywalne z wykonaniem w 2010 r. Największe wydatki inwestycyjne w 2017 r. poniosły dzielnice: Ursynów, Białołęka, Ursus, Praga-Południe i Bielany.

Najwięcej środków Warszawa przeznaczyła na inwestycje w sferze transportu i komunikacji. Było to 1,015 mld zł, w tym na inwestycje w komunikację zbiorową 614 mln zł oraz na drogi i mosty – 401 mln zł. Dzięki tym środkom kontynuowano rozbudowę II linii metra o trzy stacje w kierunku wschodnim i trzy w zachodnim, które będą gotowe w 2019 r. Planuje się, że w przyszłym roku w budowie będzie 14 stacji metra. Całość prac przy budowie II linii ma się zakończyć na przełomie 2022 i 2023 r.

Wśród istotnych projektów warto wymienić również następujące: oddanie do ruchu Trasy Świętokrzyskiej na odcinku ul. Tysiąclecia-ul. Zabraniecka; modernizacja ciągu ulic Marsa-Żołnierska odc. węzeł Marsa-granica miasta; ul. Nowolazurowa na odcinku ul. Sternicza-ul. Górczewska; rozpoczęcie budowy ul. Czerniakowskiej-bis. Ponadto w 2017 r. miasto rozbudowywało drogi rowerowe i trasy pieszo-rowerowe. Do użytku oddano drogi rowerowe wzdłuż ulic: Szaserów, Roentgena i Ciszewskiego, Rembielińskiej, Modlińskiej, Marsa oraz kładkę pieszo-rowerową pod mostem Łazienkowskim.
Sieć rowerowa w stolicy liczy już ponad 542 km. W ciągu ostatnich dwunastu lat na ulice Warszawy wyjechało 311 nowych tramwajów, 1157 niskopodłogowych autobusów, 35 pociągów metra Inspiro i 28 nowoczesnych pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. Obecnie wszystkie linie autobusowe są obsługiwane przez pojazdy niskopodłogowe, a sukcesywnie rośnie również liczba niskopodłogowych tramwajów. Na ten cel miasto wydało ponad 4,1 mld zł.

Na transport i komunikację miejską w 2017 roku Warszawa przeznaczyła 4,5 mld zł, w tym na wydatki bieżące 3,37 mld zł. W 2017 roku na zapewnienie przewozu pasażerów wydano 2,465 mld zł. Sprzedano 84,7 mln biletów i uzyskano z tego tytułu 854 mln zł. Miasto finansuje 62,8% kosztu przejazdu. Pozostałe 37,2% przypada na pasażera, który płaci za bilet. W ubiegłym roku wprowadzono korzystne dla pasażerów zmiany w taryfie biletowej. Od 1 czerwca zostały obniżone ceny biletów długookresowych dla pasażerów dojeżdżających do Warszawy z okolicznych gmin. Natomiast od 1 września uczniowie warszawskich szkół podstawowych i gimnazjów publicznych i niepublicznych oraz uczniowie mieszkający w Warszawie, którzy uczą się w placówkach poza granicami stolicy podróżują warszawską komunikacją miejską bezpłatnie.

Od 1 marca do 30 listopada ubiegłego roku warszawiacy po raz kolejny mogli korzystać z Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo, który podobnie jak w latach ubiegłych cieszył się ogromną popularnością. Veturilo jest już jednym z największych i najpopularniejszych systemów wypożyczalni rowerów miejskich w Europie. Warszawiacy korzystają z Veturilo od 2012 roku. Obecnie system liczy 366 stacji, ponad 5,2 tys. rowerów, w tym 60 rowerków dziecięcych, 45 tandemów oraz 110 rowerów elektrycznych. Mieszkańcy Warszawy chętnie z niego korzystają. W 2017 r. wypożyczali rowery ponad 5 mln razy, z kolei łącznie – od 2012 r. 15 mln razy, a w systemie zarejestrowało się ponad 697 tys. użytkowników.

Źródło: UM Warszawa