Drukuj

S3 zadania 3 4 5Prace budowlane przy budowie trasy S3 na 2 z 3 dolnośląskich odcinkach się zakończyły zgodnie z założonym harmonogramem. Są to odcinki położone najbliżej autostrady A4. Tam też rozpoczęły się prace odbiorowe, by już w najbliższych tygodniach trasę przekazać kierowcom.

 

Docelowo w Polsce droga ekspresowa S3 będzie miała długość ponad 520 km i połączy północną część kraju, od zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście, wzdłuż zachodniej granicy, z przejściem granicznym w Lubawce na południu. Trasa jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją.

Budowa trasy ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku realizowana jest przez oddziały GDDKiA w Zielonej Górze (33 km) oraz we Wrocławiu (84 km). Pierwszy z odcinków (zadanie III), dla których inwestorem jest GDDKiA we Wrocławiu znajduje się pomiędzy węzłami Kaźmierzów i Lubin Północ, a jego długość wynosi około 14,4 km. Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Salini – Pribex, a w ramach zadania powstają m.in. trzy węzły drogowe: Kaźmierzów, Polkowice oraz Lubin Północ. Do czerwca 2019 roku oddane do użytkowania zostaną Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP II Biedrzychowa i MOP III Lubin, gdzie zgodnie z podpisaną umową dzierżawcy mają wybudować MOP-y z całą infrastrukturą, w tym stacje paliw z częścią restauracyjną.

Następny z realizowanych odcinków (zadanie IV) o długości około 11,3 km, gdzie wykonawcą jest firma Mota-Engil, zaczyna się tuż za węzłem Lubin Północ i linią kolejową. Trasa S3 prowadzi tutaj łukiem omijając od zachodu Lubin. Przy skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 335 powstał węzeł drogowy Lubin Zachód. Na wysokości miejscowości Chróstnik S3 krzyżuje się z DK3, gdzie powstał węzeł Lubin Południe. W ramach zadania powstają m.in.: dwa węzły drogowe Lubin Zachód i Lubin Południe, wykonano dziewięć obiektów inżynierskich w technologii żelbetowej oraz budowę 12 km dróg dojazdowych dla ruchu lokalnego i łącznic na węzłach.

Odcinek pomiędzy Chróstnikiem a węzłem Legnica II (zadanie V) liczy ponad 22 km. Wykonawcą jest firma Budimex. Południowy fragment tego zadania stanowi obwodnicę Legnicy. W ciągu trasy powstają m.in. trzy węzły drogowe: Legnica Północ, Legnica Zachód (połączenie S3 z DK94) oraz Legnica Południe. Ostatni z wymienionych węzłów jest węzłem autostradowym i 7 maja br., poprzez tymczasową organizację ruchu, połączył S3 z A4.

W pierwszej kolejności planowane jest udostępnienie odcinka V od w. Legnica Południe, do w. Lubin Południe, a następnie odcinka IV od w. Lubin Południe do w. Lubin Północ. Przed dopuszczeniem do ruchu konieczne jest dokonanie odbiorów, odpowiednie przygotowanie organizacji ruchu oraz sprawdzenie bezpieczeństwa. W zależności od realizacji zaleceń przez wykonawcę dotyczących elementów BRD i innych koniecznych do wykonania prac odbiorowych oraz uzyskiwania pozwoleń na użytkowanie, przewidywany jest termin udostępnienia trasy na przełomie VI/VII miesiąca br. Kolejnym etapem będzie uzyskanie pozwoleń na użytkowanie dla zadania III od w. Kaźmierzów, do w. Lubin Północ. Wykonaca III odcinka przekazał informację, iż wprowadzenie czasowej organizacji ruchu na węźlę Lubin Pólnoc przwidywane jest w sierpniu br.

GDDKiA bierze pod uwagę trwające pracę przy przebudowie drogi powiatowej Lubin – Krzeczyn w okolicy w. Lubin Zachód, prace poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego w Lubinie u zbiegu DK3 i DK36 oraz inwestycje związane z przebudową ulic w mieście Lubin. Wszelkie utrudnienia spowodowane remontami i przebudowami przyczyniają się do kumulowania ruchu na obecnej DK3. Zatem terminy oddawanych do użytkowania odcinków będą przekazywane niezwłocznie.

Główne cele budowanej drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku inwestycji to przede wszystkim poprawienie warunków jazdy i bezpieczeństwa ruchu, ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego, skomunikowanie przygranicznych terenów południowej Polski z centralną częścią kraju.

Wartość całego projektu wynosi prawie 2 mld zł, z czego 992 mln zł jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Źródło: GDDKiA