Drukuj

cycle route 1000Słomniki, Miechów, Charsznica, Gołcza, Iwanowice, Sułoszowa i Krzeszowice postawiły na ekologię oraz aktywność swoich mieszkańców. To właśnie tam, z pomocą środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, powstaną kolejne kilometry tras pieszo-rowerowych, 19 parkingów bike&ride, a dla zmotoryzowanych 3 parkingi park&ride.

 

Koszt tych inwestycji to ponad 15,5 mln zł, z czego ponad 12 mln zł pokryje unijne dofinansowanie. Wszystkie prace w ramach tego projektu mają zakończyć się do 30 czerwca 2020 roku.

- W zdrowym ciele, zdrowy duch – każdy z nas zna ten slogan. Ale w Małopolsce poszliśmy o krok dalej i robimy wszystko, aby zachęcić mieszkańców naszego województwa do aktywnego spędzania wolnego czasu. Już od kilku lat szczególnie mocno promujemy jazdę na rowerze. Nasz region jest piękny, a jeżdżąc po nim na dwóch kółkach możemy zobaczyć znacznie więcej. Zachęcam do tego tym bardziej, że właściwie z dnia na dzień poprawia się cała infrastruktura rowerowa – powstają kolejne kilometry tras na najwyższym poziomie, a przy nich miejsca obsługi rowerzystów, w których można odpocząć. Plan jest taki, aby w ciągu najbliższych lat sieć tras rowerowych w Małopolsce liczyła 1000 km – podkreśla marszałek Jacek Krupa.

Na rowerach na wycieczkę i… do pracy
Czy można mieszkać poza Krakowem i do pracy czy szkoły w tym mieście dojeżdżać na rowerze? Przykład wielu osób pokazuje, że można. Chociaż to raczej przedsięwzięcie dla doświadczonych rowerzystów, bo kilkadziesiąt kilometrów w obie strony to wymagający dystans. Dla mniej zaprawionych kolarzy zostają rekreacyjne wycieczki w wolnym czasie i w gronie rodziny.

Właśnie o tym pomyśleli włodarze kilku gmin leżących na północ od Krakowa. Słomniki, jako partner wiodący, a wraz z nimi: Miechów, Charsznica, Gołcza, Iwanowice, Sułoszowa i Krzeszowice wspólnie wybudują prawie 30 km dróg rowerowych. Ścieżki rowerowe będą odpowiednio oznakowane, a poruszając się nimi będzie można dotrzeć do rowerowych węzłów przesiadkowych. Na terenie wszystkich gmin powstanie bowiem 19 parkingów bike&ride, na których zmieści się 126 jednośladów. Tam też można będzie przesiąść się na inny środek transportu, np. komunikację miejską czy pociąg.

Ale są też dobre wiadomości dla zmotoryzowanych mieszkańców. Oni już za kilkanaście miesięcy będą mogli korzystać z trzech nowych parkingów park&ride na 76 samochodów.

- Powstające ścieżki mają przede wszystkim usprawnić ruch komunikacyjny, a w szczególności zapewnić wygodny dojazd do parkingów przy peronach PKP, linii 222 oraz do ważnych budynków użyteczności publicznej, takich jak ośrodek zdrowia, urząd, przedszkole czy szkoła w Słomnikach - mówi burmistrz Paweł Knafel.

Co i gdzie?
Gmina Słomniki w ramach realizacji tego projektu wybuduje cztery odcinki tras pieszo-rowerowych na terenie miasta: pomiędzy ul. Okrzei i Kolejową, wzdłuż ul. Kolejowej (od stacji PKP do skrzyżowania ulic Żeromskiego i Wiśniowej), przy ul. Poniatowskiego (od ul. Norwida) oraz od ul. św. Jana Pawła II do ul. Poniatowskiego. W sumie ścieżki będą miały ponad 2,3 km długości. Przy tej ostatniej trasie powstanie też parking park&ride na 56 miejsc, w tym 3 przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Od parkingu do najbliższego przystanku komunikacji zbiorowej będzie ok. 230 metrów.

Ponad 3,3 km tras rowerowych wraz z wiatami i miejscami postojowymi powstanie też w gminie Sułoszowa. Rowerzyści będą mogli bezpiecznie przejeżdżać ulicami: Skalną, Olkuską i Krakowską w Sułoszowej, a w Woli Kalinowskiej: ul. Ojcowską i Zielną. Wiaty rowerowe zostaną wybudowane przy zespole szkół w Sułoszowej, szkole podstawowej w Sułoszowej, zespole szkolno-przedszkolnym w Wielmoży, zespole szkół w Woli Kalinowskiej, urzędzie gminy w Sułoszowej i tamtejszym ośrodku zdrowia. Oprócz tego powstaną dwa parkingi park&ride, każdy po 10 miejsc postojowych, dodatkowo wyposażony w wiaty na rowery. Parkingi zostaną wybudowane na punktach przesiadkowych w Wielmoży (przy remizie OSP) oraz w Sułoszowej (przy sklepie Promyk).

Nowe trasy rowerowe powstaną też na terenie gminy Krzeszowice, w Woli Filipowskiej i Tenczynku. Ścieżka zostanie poprowadzona wzdłuż drogi gminnej i oddzielona od niej krawężnikiem, a także ponad rowem melioracyjnym. Inwestycję uzupełni MOR zlokalizowany w pobliżu stacji PKP w Woli Filipowskiej, na którym rowerzyści będą mogli skorzystać z wiaty, stojaka rowerowego, stołu z ławkami i tablicy informacyjnej.

Podobne inwestycje zrealizuje gmina Iwanowice. Prawie 5 km tras rowerowych uzupełnią 2 MOR-y, w Iwanowicach i Biskupicach. Rowerzyści z gminy Charsznica zyskają ponad kilometrową trasę poprowadzoną po nasypie nieczynnego toru kolejowego oraz kilkanaście punktów w miejscowościach całej gminy, w których będą mogli zostawić swój rower, żeby zrobić zakupy, iść do szkoły czy przesiąść się na komunikację zbiorową.

Z podobnych udogodnień będą mogli korzystać rowerzyści w gminie Gołcza. Nowe trasy rowerowe połączą: Ulinę Wielką z Chobędzą (ok. 2,4 km), Przybysławice ze Szreniawą i stacją kolejową „Gajówka” (ok. 3,4 km), Ulinę Wielką i Mostek (ok. 3,7 km) oraz Żarnowicę i Czaple Małe (ok. 2,3 km). W sumie nowe trasy będą mieć prawie 10 km. Na każdym z tych odcinków dodatkowo powstaną punkty przesiadkowe ze stojakami rowerowymi.

W gminie Miechów powstaną trasy pieszo-rowerowe i rowerowe oraz miejsca obsługi i wypoczynku rowerzystów (w samym Miechowie staną one w okolicy dworca PKP i dworca autobusowego, kolejny – w Podmiejskiej Woli). Początek inwestycji jest zlokalizowany w zachodniej części gminy, a następnie przebiega przez miejscowości: Podmiejska Wola, Miechów (miasto) i Bukowska Wola.

Źródło: UMWM