Drukuj
contentmap_plugin
made with love from Appartamenti vacanza a Corralejo - Fuerteventura

excavators 800996 960 720Budowa mostu w Milsku w województwie lubuskim to jedna z największych inwestycji na Odrze od czasów II wojny światowej. Od lat wyczekiwana przez mieszkańców, znacząco skróci czas przejazdu, łącząc Zieloną Górę ze Wschową. Podniesie bezpieczeństwo podróży i poprawi jej komfort, nie tylko dla lokalnych kierowców. Jest już decyzja w sprawie parametrów mostu, w związku z czym wykonawca Mota-Engil Central Europe ma zielone światło na dalszą realizację projektu.

 

Inwestycja jest warta ok. 73 mln zł. Usprawni komunikację w środkowej części województwa lubuskiego. Działająca obecnie w Milsku przeprawa promowa sprawia spore utrudnienia w ruchu, a że w okolicy brakuje mostów drogowych przez Odrę, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze zdecydował się na jej realizację. Tym bardziej, że projekt ma znaczenie nie tylko lokalne, ale także międzynarodowe - zmniejszy czas podróży z przejść granicznych kierunku Wschowy, Leszna i granicy wschodniej.

Projektuj i buduj
Most przez Odrę, jako część większej inwestycji, powstaje w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca - Mota-Engil Central Europe - podpisał umowę 1 września 2017 roku i przystąpił do projektowania. Zgodnie z umową na realizację inwestycji dostał 42 miesiące, z czego na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji ZRID 16 miesięcy, a na roboty budowlane 26 miesięcy. Obecnie jest w trakcie projektowania, przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji ZRID. Prace budowlane powinny rozpocząć się na początku 2019 roku.

- Ta inwestycja zakłada budowę bardzo ciekawego obiektu. To jedno z najciekawszych zadań w Polsce, biorąc pod uwagę kwestie techniczne – wyjaśnia Artur Salachna, dyrektor kontraktu, Mota-Engil Central Europe. - Most budowany będzie między innymi z zastosowaniem technologii betonowania wspornikowego, polegającej na odcinkowym betonowaniu segmentów przy użyciu urządzenia formującego (tzw. traweler). Technologia ta, mimo że obecnie dość powszechna, jest jednak bardzo wymagająca, przez co stanowi dla wykonawcy niemałe wyzwanie inżynierskie.

Pomijając trudności technologiczne samej metody, niesie ona ze sobą sporo zalet, do których zaliczyć można m.in. uniezależnienie realizacji od charakteru przeszkody, którą w tej inwestycji stanowi rzeka Odra. Oprócz tego umożliwia niezależne wznoszenie konstrukcji na kilku stanowiskach oraz wprowadzenie cykliczności i powtarzalności wykonywanych czynności. Niezwykle istotnym aspektem projektu technologicznego oraz samego wykonania jest kontrola geometrii, zarówno wykonanych już segmentów jak i właśnie wykonywanych. Analiza zgodności ich odkształceń w odniesieniu do obliczeń wykonanych dla modelu obliczeniowego (wraz z założonymi podniesieniami wykonawczymi) ma na celu wybudowanie obiektu zgodnie z przyjętą na etapie projektu niweletą drogi na obiekcie. Wyjątkowość tej inwestycji polega także na budowie mostu nad drugą, co do wielkości rzeką w Polsce.

Most i co jeszcze?
Projekt, poza budową mostu przez rzekę Odrę, obejmuje także realizację nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 klasy „G” po nowym śladzie na odcinku od miejscowości Łaz (wraz z obejściem m. Łaz, Zabór, Milsko, Przewóz) do miejscowości Bojadła. Nowa trasa połączy przeprawę z drogą S3. Roboty mostowe obejmują budowę mostu przez rzekę Odrę o długości 380 m, mostu przez rzekę Śmigę o długości 16 m, a także przejazdu gospodarczego PG1, PG2 oraz budowę przepustów drogowych.

W ramach robót drogowych zostaną wykonane: droga wojewódzka nr 282 o długości około 9,20 km, skrzyżowania z drogami publicznymi, a także drogi zbiorcze. Ponadto powstaną ścieżki rowerowe oraz zjazdy indywidualne i publiczne. W ramach zadania wykonany zostanie także system odwodnienia drogi (kanalizacja deszczowa, rowy melioracyjne, urządzenia podczyszczające), urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz oświetlenie drogi w obrębie skrzyżowań. Zostanie przeprowadzona wycinka i nasadzenia zieleni oraz zabezpieczenie i przebudowa infrastruktury technicznej (sieci wodociągowej, gazowej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej).

Źródło: Mota-Engil Central Europe