Drukuj

edroga127II linia metra formalnie wjeżdża do Bródna. Metro Warszawskie otrzymało ostatnie dwa pozwolenia na budowę ostatniego odcinka podziemnej kolei w prawobrzeżnej Warszawie. Uzyskanie tych dokumentów otwiera drogę do podpisania umowy na wykonanie tego odcinka.

 

– W ubiegłym tygodniu trzy, dziś kolejne dwa, a to oznacza, że mamy komplet pozwoleń na budowę ostatniego odcinka II linii metra na prawym brzegu. Teraz przed nami już tylko podpisanie umowy na wykonanie tego fragmentu drugiej nitki i za trzy lata mieszkańcy Targówka i Zielonej Białołęki dojadą do centrum podziemną koleją – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.

Wydane decyzje o pozwoleniu na budowę dotyczą wentylatorni, V20 i V21, które zlokalizowane są odpowiednio w rejonie ul. Blokowej – pomiędzy ul. Czerwińską a ul. Kanałową oraz rejonie w ul. Kondratowicza – na zachód od ul. Chodeckiej. Wydanie tych pozwoleń formalnie zamknęło proces przygotowań do budowy M2 na Targówku – Metro Warszawskie ma już komplet siedmiu decyzji: trzech dla stacji, trzech dla wentylatorni oraz dla szybu demontażowego dla tarcz TBM przy stacji Trocka.

M2 na Bródnie
To będzie ostatni blisko czterokilometrowy odcinek II nitki podziemnej kolei w północno-wschodniej części stolicy. Oprócz tuneli powstaną tam również trzy stacje: „Zacisze” (C19) pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, „Kondratowicza” (C20) przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i L. Kondratowicza oraz „Bródno” (C21) przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Wydrążona zostanie również podziemna hala torów odstawczych za ostatnią stacją, trzy wentylatornie i tunele (oddzielne dla każdego kierunku jazdy).

Dzięki pozyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji, a także pozytywnemu wynikowi kontroli UZP możliwe jest podpisanie umowy z konsorcjum firm Astaldi i Gülermak, które zwyciężyło w postępowaniu na wybór wykonawcy ostatniego odcinka linii metra M2 w prawobrzeżnej Warszawie. Budowniczowie na zrealizowanie projektu będą mieli 36 miesięcy. Koszt tej inwestycji to prawie 1,4 mld zł.

Warto przypomnieć, że te dwie firmy wybudowały już centralny odcinek drugiej linii metra, a teraz pracują przy jego rozbudowie o trzy stacje na Woli i trzy na Pradze-Północ i Targówku. Dodatkowo konsorcjum zostało również wybrane w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie ostatnich trzech stacji nitki M2 na Bemowie i Stacji Techniczno-Postojowej Mory.

Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem – wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są w budowie lub toczą się postępowania przetargowe na wybór wykonawcy. Trwa budowa odcinka z trzema stacjami na Pradze-Północ i Targówku – to ok. 3,12 kilometra trasy, a w kierunku zachodnim, z Ronda Daszyńskiego powstaje ok. 3,4 kilometra podziemnej kolei również z trzema stacjami. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r. Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowę ostatniego odcinka drugiej linii metra na zachodzie stolicy – na Bemowie, od planowanej stacji Powstańców Śląskich do stacji Techniczno-Postojowej Mory. To ok. 4 kilometrów trasy. Na wszystkie prace wykonawca będzie miał 48 miesięcy od dnia podpisania umowy. Znamy również zwycięzcę przetargu na wykonanie ostatniego odcinka metra w prawobrzeżnej Warszawie, na Targówku – ok. 4 kilometrów trasy, trzech stacji i hali torów odstawczych. Wykonawca będzie miał na to 36 miesięcy od daty podpisania umowy. W piątek, 10 sierpnia, otwarte zostały natomiast oferty w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Wola Park oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcówką II linii metra na Bemowie.

Źródło: UM Warszawa