Drukuj

IMG 0492Trwa kompleksowa modernizacja drogi wojewódzkiej nr 548 łączącej Stolno i Lisewo. Wkrótce zakończą się prace na pierwszych odcinkach pomiędzy Wąbrzeźnem i Trzciankiem (4 km) oraz pomiędzy Stolnem i Krusinem (8 km). To warta 85 milionów złotych, jedna z większych inwestycji na drogach wojewódzkich w Kujawsko-Pomorskiem. Będzie też objęta długą, 10-letnią gwarancją. Wspólnie z gminą Lisewo trwają przygotowania do uruchomienia budowy obwodnicy.

 

Bezpieczniej i wygodniej
– To jedna inwestycji, gdzie dzięki współpracy z samorządami mogliśmy zaprojektować najlepsze rozwiązania, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Droga dla rowerzystów na całym odcinku, nowe ronda, przebudowany przejazd dla pieszych i oświetlone przejścia pozwolą mieszkańcom w sposób bezpieczny korzystać ze modernizowanej drogi. Uzupełnieniem inwestycji będzie budowa obwodnicy Lisewa. Na inwestycje drogowe w regionie, finansowane z wykorzystaniem funduszy europejskich, wydamy w sumie około 600 mln złotych – mówił marszałek Piotr Całbecki.

Trasa ze Stolna do Wąbrzeźna liczy ponad 29 kilometrów. W Lisewie łączy się z autostradą A1. Po modernizacji będzie ona wygodnym dojazdem dla autostrady m.in. dla mieszkańców Świecia, Chełmna, Wąbrzeźna i Brodnicy.

Dzieje się na placu budowy
Zadanie realizuje wybrane w przetargu konsorcjum, którego liderem jest firma Trakcja PRKiI SA. Obecnie najwięcej prac trwa na zamkniętych odcinkach pomiędzy Stolnem i Krusinem oraz Trzciankiem i Wąbrzeźnem. Wykonano tam prawie wszystkie prace związane z przebudową sieci podziemnych oraz poszerzeniem pasa drogowego. Przygotowano również podbudowy. W ciągu najbliższych tygodni zaplanowano prace związane z układaniem nawierzchni. 4-kilometrowy odcinek z Trzcianka do Wąbrzeźna będzie przejezdny we wrześniu. Z kolei 8-kilometrowy odcinek pomiędzy Stolnem i Krusinem będzie gotowy w listopadzie. Jego elementem jest obejście miejscowości Kamlarki. To rozwiązanie pozwoliło uniknąć wyburzeń. Droga biegnąca zupełnie nowym śladem nie będzie już miała niebezpiecznych zakrętów.

Prace na wielu odcinkach muszą być uzgadniane i planowane z gestorami innych sieci. Dzięki temu droga jest budowana bez długich przerw dla odbiorców prądu lub gazu. Szereg robót przy przebudowie sieci gazowej drogowcy wykonują obecnie na terenie Lisewa. Te prace są już na półmetku. W gminie Płużnica, a także na innych odcinkach zgodnie z uwagami mieszkańców realizowane są też dodatkowe prace związane z poprawą odwodnienia drogi. Powstają też zbiorniki retencyjne na wody opadowe.

10 lat gwarancji
Zgodnie z umową zakończenie całej inwestycji planowane jest w połowie przyszłego roku. Wykonawca w trakcie robót zdecydował się na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań przy podbudowie. W związku z tym wydłużył też okres gwarancyjny do 10 lat. To pierwsza droga wojewódzka w regionie, za której jakość wykonawca będzie odpowiadać przez dekadę.

Tak zmieni się droga
W ramach inwestycji jezdnia na całej długości jest wzmacniana i poszerzana do 7 metrów. Wzdłuż niej powstają pobocza. W Krusinie zaplanowano budowę 4-wlotowego ronda (na obecnym skrzyżowaniu z drogami na Paparzyn i Bartlewo). Małe rondo powstanie także w Lisewie, w miejscu obecnego skrzyżowania ulic Chełmińskiej i Mikołaja z Ryńska.

W rejonie Kornatowa od przejazdu kolejowego odsunięte zostaną skrzyżowania z drogami lokalnymi na Kornatowo i Pniewite. Na odcinku pomiędzy Lisewem i Wąbrzeźnem zaprojektowano kolejnych 5 skrzyżowań z ruchem okrężnym.

Powstaną na przecięciu drogi wojewódzkiej nr 548 z drogami gminnymi i powiatowymi w miejscowościach Józefkowo, Płużnica, Czaple, Bratoszewice i Trzcianek. W Cepnie wyznaczone zostanie miejsce do prowadzenia kontroli drogowych. W Lisewie pojawi się drogowa stacja meteorologiczna z kamerami. Na całej długości przebudowywanego odcinka, dzięki współfinansowaniu zadania przez lokalne samorządy, powstanie ścieżka rowerowa.

Wkrótce obwodnica Lisewa
Warto dodać, że trwa też kompletowanie dokumentacji i zezwoleń niezbędnych do rozpoczęcia budowy obwodnicy Lisewa. Ogłoszenie przetargu na prace budowlane planowane jest w przyszłym roku. Szacowany koszt budowy obejścia to 34 miliony złotych. Inwestycja będzie finansowana przede wszystkim w oparciu o Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-20, czyli środki unijne, którymi dysponuje Urząd Marszałkowski. 3-kilometrowa obwodnica zacznie się rondem w miejscu połączenia drogi wojewódzkiej nr 548 z łącznicą umożliwiającą wjazd na autostradę. Następnie ominie Lisewo od strony północnej.

Źródło: ZDW w Bydgoszczy, Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego